Focus

Mother Focus

Info
Uitgekomen in: 1975
Land van herkomst: Nederland
Label: https://www.redbullet.nl/en/?s=focus&lang=en
Website: https://focustheband.co.uk/
Tracklist
Mother Focus (3:03)
I Need a Bathroom (3:02)
Bennie Helder (3:31)
Soft Vanilla (3:00)
Hard Vanilla (2:35)
Tropic Bird (2:42)
Focus IV (3:55)
Someone's Crying … What? (3:18 )
All Together … Oh, That! (3:40)
No Hang Ups (2:54)
My Sweetheart (3:35)
Father Bach (1:30)
Jan Akkerman: gitaar
Colin Allen: drums
David Kemper: drums
Thijs van Leer: zang, toetsen, fluit
Bert Ruiter: basgitaar, zang
een ongeïdentificeerd sessie muzikant: percussie
Focus 12 (2024)
Completely Focused (2021)
Live in Rio 2017 (2021)
Focus 50 Years Anthology (2020)
Focus 11 (2018)
Hocus Pocus Box (2017)
The Focus Family Album (2017)
Live in England 2009 (2016)
Live in Europe 2009 (2016)
Focus 8.5 / Beyond the horizon (2016)
Golden Oldies (2014)
Focus X (2012)
The Best of Focus vol. 2 (2011)
Focus 9 / New Skin (2006)
Live At The BBC (2004)
Live Legends (2004)
Focus 8 (2003)
Live in America 2002 (same as Live on Air, 2011)
Focus (Jan Akkerman & Thijs van Leer) (1985)
The Best Of Focus: Hocus Pocus (1993)
Focus Con Proby (1977)
Ship Of Memories (1976) (Studio outtakes 1970–1975)
Dutch Masters: A Selection of Their Finest Recordings (1969-1973)
Mother Focus (1975)
Hamburger Concerto (1974)
At The Rainbow (1973) (live)
Focus 3 (1972)
Focus II (Moving Waves) (1971)
Focus plays Focus (In And Out Of Focus) (1970)

Wat gebeurt hier? Dat zal menig Focus-fan zich in 1975 hebben afgevraagd, toen de vijfde lp van dit illustere gezelschap het licht zag. “Mother Focus” gaat niet de boeken in als een van de topstukken in het oeuvre van deze band. Integendeel, de kritiek was bepaald niet mals. Zeker na het zeer goed ontvangen “Hamburger Concerto” was dit een enorme domper. Spatten de vonken van de onenigheid tussen Thijs van Leer en Jan Akkerman af, muzikaal was dit allerminst het geval. Akkerman zou zich later van dit album distantiëren. Hij sneerde dat dit puur voor de Amerikaanse markt gemaakt was,  al zal zijn onvrede zeker ook te maken hebben met de breuk met Van Leer die aanstaande was.

Het pad van de progrock werd verlaten en wat de fans ervoor terug kregen was een mengeling van soft jazz, fusion, funk en pop. De twaalf nummers klokken alle onder de vier minuten en in 37 minuten is de hele lp voorbij. Bert Ruiter tekent voor vier composities, de vraag is of dat aan de kwaliteit heeft bijgedragen. Zo mag hij op I Need a Bathroom zingen dat hij een badkamer nodig heeft. Dit is een van de nummers die niet kunnen boeien. Dan hebben we het vocale gedeelte meteen ook gehad, al zette Van Leer op het titelnummer nog wel een van zijn bekende stemmetjes op.

Ik las een paar keer de term ‘liftmuziek’ om het geluid op “Mother Focus” te duiden. Een lift wil je zo snel mogelijk uit, dat hou je geen 37 minuten vol. Het kabbelt inderdaad allemaal maar een beetje voort en veel nummers zijn voorbij voor je het weet en hebben geen enkele indruk achtergelaten. Het is dan ook behoorlijk zoeken geblazen naar de nummers die er wel mee door kunnen.






All Together …. Oh, That! Is een ontspannen gitaarstuk van Akkerman, waarop hij even zijn gang mag gaan. Standje lift, dat wel, het heeft wat country-invloeden en niemand zal er erg opgewonden van raken. Op No Hang Ups, geschreven door P. Stoppelman nota bene, is in de verste verte nog iets van de oude Focus te herkennen. De gitaar van Akkerman is hier zo’n beetje op haar felst en de strings en Hammond zorgen voor een passende begeleiding. Topstuk voor mij is Focus IV, hier heeft Van Leer zeker zijn best op gedaan. Zijn fluitspel is vanouds, de piano draagt de melodie, die Akkerman met prettige gitaarakkoorden verder invult. De tempowisselingen zorgen zowaar voor enige dynamiek.






De melodie van Bennie Helder is zeker ook nog te pruimen. Van Leer drukt hier nadrukkelijk zijn stempel op met piano en andere toetsen en een niet onaardige fluitsolo. Met Father Bach sluit de plaat af. Van Leer haalt klassieke thema’s  uit zijn toetsen. Het lot van Focus in de ‘gouden’ samenstelling met Thijs van Leer en Jan Akkerman lijkt bezegeld. Er is geen houden meer aan. Dit gezelschap had een passender einde verdiend.

Send this to a friend