Hajo Cirksena: basgitaar
Kiryll Kulakowski: drums
Jonas Meyer: gitaar
Manuel Schönfeld: toetsen
In Via (2012)
Mosaik (2010)

In de onderhavige casus ligt het antwoord op de eenvoudige vraag ‘maakt Frames Postrock?’ nogal voor de hand. ‘File under’ is genretechnisch bezien dan ook een inkoppertje. De tien breed uitwaaierende songs op “In Via” staan bol van de – voor dit genre blijkbaar inherente – dynamiek, kennen sfeervolle intermezzo’s met toetsen en strijkers en knallen door de ruimte met zwaar aangezette riffs over een fundament van beukende drums en basgitaar. En dit alles ook nog eens op zeer volwassen wijze en voorzien van een klinkende productie. Als dit is wat je verwacht van Postrock rest je niets anders dan deze release per omgaande in huis te halen.

Een goed verstaander weet natuurlijk allang welke kant ik op wil. Zonder deze uitstekende band tekort te willen doen ben ik eigenlijk nogal zuur over het gemak waarmee we tegenwoordig spreken van ‘inherent’, ‘obligaat’ en het begrip ‘genre’ op zich. Postrock is immers ontstaan als buitenbeetje en hoort je nietsvermoedend maar vol verwachting op het puntje van je stoel te houden. De grondleggers van dit genre zijn wellicht Talk Talk (voel je vrij van mening te verschillen) en het album “Spirit Of Eden” is zo’n album dat je smachtend aan de speakers kluistert. Door de jaren heen zijn veel meer van dergelijke albums uitgebracht. Helaas kan ik “In Via” niet onder deze categorie scharen. Het mag duidelijk zijn dat dit niets met gebrek aan kwaliteit te maken heeft, integendeel. Het ‘probleem’, als we hiervan mogen spreken, is dat ik eenvoudig niet word uitgedaagd en op voorhand weet welke kant de compositie zich op beweegt. Het irriteert zelfs dat ik telkens bevestigd word in mijn vooroordeel.

Maakt dit het instrumentale “In Via” tot een slecht album? Welnee, je doet er hele volksstammen een plezier mee. Zeker weten. Maar persoonlijk voel ik ervoor wat zuiniger om te gaan met de term ‘Postrock’. En daarmee is mijn, wellicht verrassende antwoord op bovenstaande vraag: ‘Maakt Frames Postrock?’ ontkennend. ‘File under’ de vergaarbak ‘Progressive rock’ aangezien deze helaas toch allang uit elkaar barst van (zeer) behoudende muziek. Dan houden we ‘Postrock’ in ere en alleen voor écht spannende muziek. Oh ja, ik heb er geen enkel probleem mee om het verder uitstekende en tot in het kleinste detail uitgewerkte “In Via” in zijn nieuwe huisje een prominente plek te geven!

Govert Krul

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder