Begin 2014 bracht het Britse Galahad deze ep uit, de eerste in een serie, er volgt er minimaal nog één. Het geldt als opvolger en wellicht als adempauze na het imposante tweeluik “Battle Scars” en “Beyond The Realms Of Euphoria” die door Ruard uitgebreid op deze site zijn besproken.
De ep bevat om te beginnen zowel de complete, geremixte versie van Seize The Day als een dampende ‘singleversie’. Bij die laatste valt op hoe lekker in het gehoor de muziek van Galahad ligt. Het refrein spat uit je boxen en het is eigenlijk triest te moeten constateren dat dit nummer in andere tijden wellicht hoog in de hitparades had gestaan.
Vervolgens vonden de heren het leuk om een oud nummer van een demo uit 1995 een beetje uit te rekken, en zodoende vinden we hier een gezongen en een instrumentale versie van het hertitelde 21st Century Painted Lady. Een mooi nummer, rustiger dan je van Galahad dezer dagen gewend bent, en de instrumentale versie klinkt er eigenlijk wel lekker achteraan.
Tenslotte neemt de band andermaal een oud nummer onder handen. Dat deed men al met de remake van Sleepers op “Battle Scars” en Richelieu’s Prayer op “Beyond The Realms Of Euphoria” en dat smaakte blijkbaar naar meer, dus neemt men nu Bug Eye van “Following Ghosts” onder handen. Dat heb ik nooit zo’n sterke plaat gevonden en deze versie is veel korter, en nagenoeg onherkenbaar met het origineel. Deze versie vertoont veel meer dance-invloeden en – hoewel knap gedaan – het leidt mij teveel af van het materiaal van de oorspronkelijke compositie. Gelukkig staat er vervolgens ook een live-uitvoering van Bug Eye op, die het origineel veel meer navolgt, en die ik derhalve prefereer.
De meerwaarde van deze ep ontgaat me een beetje. Het enige wat het mij opleverde, is dat ik de afgelopen dagen beide bovenstaande cd’s aan een grondige luisterbeurt heb onderworpen, en ik kan alle lezers dezer recensie dan ook aanraden deze twee cd’s aan te schaffen en deze ep alleen aan te kopen als je je verzameling compleet wil houden.
Markwin Meeuws