Na maanden van aanhoudende regenfronten, duistere wolkenformaties en temperaturen die je normaal gesproken alleen in het koelvak registreert, scheen daar plotsklaps de zon en werd het rap 30 graden, toen ik dit schreef. De timing om dan nu het inktzwarte album “Teloorgang” van de Nederlandse band Galg te beluisteren, kon niet ongelukkiger zijn.
Galg werd eind 2013 opgericht, en met de ep “Afzicht” in 2014 als eerste resultaat, werd daarna tussen alle bedrijvigheden in andere bands door, begonnen met het werken aan hun eerste volledige plaat, “Teloorgang”. Geïnspireerd door andere bands als Fell Voices en The Body, bevat deze release harde elementen van elektrische ruis die als een oprisping uit fysieke muziekinstrumenten komen en waar repetitieve geluiden en vanuit alle krochten klinkend geschreeuw, gevoelens van vervreemding oproepen.
Je hoort namelijk vijftig minuten aan dreunende sludge en duistere doom in een dikke plens saus van ambient noise, waarmee de teloorgang die Galg in gang heeft gezet vorm wordt gegeven. En deze black noise is er niet eentje van de soort waarbij het snerpende geluid van een draaiende sapcentrifuge als muziek moet klinken en de puls van de rotor voor het ritme moet zorgen. Nee, zware halen op metalgitaren en ploffende bassnaren bepalen wat er in de blender wordt gegooid om van deze zware kost een te verteren geheel te maken. Dit album zal de gemiddelde progfan niet op zijn menukaart willen zien maar geeft wel even een smaaksensatie mee om eens een keer te proeven van die andere duistere kant. Hou er rekening mee dat u zo af en toe wel een onsmakelijk boertje moet onderdrukken.
Ik vind het geweldig dat er, net zoals bij Heidevolk of hun doomgenoten Wiegedood en Fluisteraars, voor gekozen is om voor de titels het Nederlands te hanteren. Hemeltergend, Verzoeking, Het Mes en Doorn In Het Oog zullen voor een Brit of Fransoos abacadabra zijn, maar de titels dekken de lading volledig. “Teloorgang” ziet na tien jaar duisternis dan eindelijk het licht, dus wat dat aangaat, klopt de timing van uitgave dan weer wel voor mij.