Gazpacho

Fireworking At St. Croix

Info
Uitgekomen in: 2022
Land van herkomst:  Noorwegen
Label: Kscope
Website: http://gazpachoworld.com/
Tracklist
Space Cowboy (19:32)
Hourglass (4:06)
Fireworker (4:39)
Antique (6:17)
Sapien (15:17)
Substitute for Murder (5:39)
The Walk - Part 1 (7:54)
The Walk - Part 2 (5:36)
Winter Is Never (5:28)
Thomas Anderson: toetsen
Robert Johansen: drums, percussie
Mikael Kromer: viool, gitaar
Jan Henrik Ohme: zang
Kristian Torp: basgitaar
Jon-Arne Vilbo: gitaar
Fireworker (2020)

Soyuz (2018)

Molok (2015)

Night Of The Demon (2015)

Demon (2014)

March Of Ghosts (2012)

London (2011)

Missa Atropos (2010)

A Night At Loreley (cd/dvd) (2009)

Tick Tock (2009)

Night (2007)

Firebird (2005)

When Earth Lets Go (2004)

Bravo (2003)

Gazpacho / Get It While It's Hot (ep) (2002)

Gazpacho, de artrock formatie uit Noorwegen, zou in 2020 op tour gaan met zijn nieuwe album “Fireworker”. Ze zouden het podium gedeeld hebben met Pure Reason Revolution, maar ook hier gooide Covid roet in het eten…

Er werd dan gekozen voor een live-stream op 25 oktober 2020. De release die nu hier onder de loep ligt is dan een geremixte versie van dat intieme concert waarbij de band in als een donut staat opgesteld en met een minimale stage show zich optimaal kan focussen op de muziek.

Eigenlijk heb ik me nooit écht verdiept in de muziek van deze band. Voor mij vallen ze in de categorie ‘very adult music’ in de traditie van Hogarth-era Marillion. Drie leden van Gazpacho waren ook lid van de Noorse tak van de fanclub. De muziek van Gazpacho kent dan ook het lange, sluimerende opbouwende karakter dat Marillion ook heeft. Alle nummers zijn ingestopt onder dezelfde melancholische dekens en zelfs als de band de rockgitaren uit de kast haalt komt alles uiterst gedoceerd over. De muziek kent veel stille passages en is sferisch veelal hetzelfde, wat mij niet helpt de aandacht erbij te houden. Dat continue ‘diep’ willen klinken gaat me eigenlijk behoorlijk de keel uithangen na een paar liedjes. De open klinkende symfonische ballad die normaal als tussendoortje dient is hier het volledige menu.

Het is ook allemaal een kwestie van smaak. De albumversie van “Fireworker” kreeg bijvoorbeeld een prima recensie van collega Maarten. En ondertussen weet Gazpacho op deze live-cd te laten horen dat het een bijzonder vakkundige band is die ook zonder publiek op stoom kan komen. De klank van het toetsenwerk is ook uiterst geraffineerd en eigenlijk valt er op geen enkele performance iets af te dingen. Wel mis ik in elk nummer even de uitspatting van elektrische gitaar of ander solo-instrument.

Dat uiteindelijk het concert een beetje naar binnen gekeerd gaat klinken zou je tijdens het openingsnummer Space Cowboy als nieuwe luisteraar overigens niet verwachten. In deze twintig minuten lange muzikale snoepreis pakt de band uit met moderne neo-prog, zangkoren (een beetje zoals uit de Lord Of The Rings soundtrack) en stevige passages met scheurende gitaren. De ietwat slepende vocalen van Jan Henrik Ohme klinken dan nog fris in je oren en zelfs zijn kopstem is dan pakkend. Een tweede poging om op epische schaal te imponeren weet dan in de vorm van het kwartier tellende Sapien niet datzelfde niveau te halen, al bereikt dit nummer wel de symfonische ontlading die we zo hopen te ervaren. Verder zijn er enkele aantal liedjes die niet echt op gang komen. Een nummer als Substitute For Murder klinkt met zijn wrange, zeurderige refrein zelfs een beetje irritant. Het in tweeën gedeelde The Walk weigert ook tot een punt te komen.




Als ik dan tot een conclusie probeer te komen over deze release kan ik eigenlijk weinig reden vinden om deze aan te schaffen als je niet een enorme fan van de band bent. De albumversie klinkt voller, urgenter en directer en voor de reactie en interactie met het publiek hoef je het ook niet te doen. Ook zullen fans van ‘very adult music’ in deze tijden van leed aan de pomp hun laatste centen liever uitgeven aan het nieuwe album van Marillion. Dan blijft het overigens te prijzen dat Gazpacho in virustijd toch zijn fans heeft weten te bereiken en wie weet dat dat sentiment voor sommigen ook zal bijdragen aan de waardering van deze cd, die overigens ook op lp zal uitkomen.

Send this to a friend