Desert Rose
Crucified

Encore:
Return
America
Castlerigg

Als je aan iemand vraagt of ze de band GB3 kennen, zullen nagenoeg alle mensen ontkennend antwoorden. Alleen de ingevoerde progliefhebber, die specifieke prog-muzikanten in hun doen en laten volgt, zal enthousiast reageren. Ik vermoed dat hier de oorzaak ligt: het optreden van GB3 op zaterdag 2 mei 2015 in De Boerderij was getalsmatig geen doorslaand succes. Het enthousiasme van het publiek daarentegen was hartverwarmend. Terecht: het werd getrakteerd op het creme-de-la-creme in de wereld van de gitaarmuziek. Wat te denken van een triple gitaarlead, of Bohemian Rhapsody als bassolo, of een uitvoering van Vivaldi’s Vier Jaargetijden op elektrische gitaar. Als je zoiets meemaakt is het niet gek dat sommige aanwezigen de volgende dag naar Den Bosch gaan om het hele concert van GB3 nog eens mee te maken.

GB3 is geen band, maar een samenwerking van 3 Britse Gitaristen, waarvan de achternaam met een B begint: Dave Bainbridge, Paul Bielatowicz en Dave Brons. Dave Bainbridge is bekend van Iona, maar ook van zijn recente soloalbum “Celestial Fire”. Paul Bielatowicz is de gitarist van de Carl Palmer band en speelde vroeger in de Neal Morse band. Beiden hebben in de afgelopen jaren hun staat van dienst bewezen. De derde Britse gitarist die hen bijstond was de relatief onbekende Dave Brons.

De avond was opgebouwd uit een drietal blokken waartussen steeds tien minuten pauze zaten. Daar waar nodig stonden ze elkaar bij. Niet onbelangrijk waren twee toegevoegde begeleiders, namelijk Simon Fitzpatrick (Carl Palmer Band) op basgitaar en John Biglands (Dave Brons band) achter de drums. Biglands nam de plaats in van Collin Leijenaar die aanvankelijk voor deze tour aangekondigd stond. Helaas had hij vanwege gezondheidsredenen af moeten zeggen. Daar waar nodig begeleidde Dave Bainbridge de anderen op toetsen. Hierdoor ontstond een goede band die een avond lang een boeiend programma presenteerde.

GB3_02

Het eerste blok werd gevuld met muziek van Dave Bainbridge. Hij speelde met name nummers van Iona en van zijn vroegere soloalbum “Veil Of Gossamer”. De doedelzak werd vervangen door gitaar. Een rustpunt was halverwege waarin hij de gitaar opzij zette om een piano-improvisatie te spelen. Later vertelde hij mij dat hij momenteel piano-improvisaties opneemt om er later dit jaar een album van uit te brengen.

GB3_03 GB3_04

Het tweede blok werd verzorgd door Paul Bielatowicz. In de Carl Palmer band heeft hij zich toegelegd om de muziek van ELP op gitaar te spelen. Hierbij moet hij dat wat Keith Emmerson op de toetsen speelde op gitaar uitvoeren. Deze vaardigheden heeft hij verder ontwikkeld door arrangementen te maken op klassieke muziek die normaliter op piano, kerkorgel of viool gespeeld worden. Zo speelde Paul moeiteloos een boeiende uitvoering van “De Vier Jaargetijden” op zijn gitaar. Op boeiende wijze wordt Paul bijgestaan door bassist Simon Fitzpatrick. Dit is iets wat je mee moet maken. De manier hoe zij deze muziek op hun gitaren spelen is ongekend. Solo speelde Paul Debussy’s Clair De Lune, waarna het de beurt was voor Simon Fitzpatrick om ook een solo te spelen. Op zijn zessnarige gitaar speelde hij moeiteloos een arrangement van Queen’s Bohemian Rhapsody.

GB3_05

Van de rust naar de dynamiek werd gevormd door Bach’s meesterwerk Toccata and Fugue in D minor. De kracht van het kerkorgel waarin dit bekende muziekstuk wordt gespeeld is aan alle kanten terug te horen in de manier hoe Paul Bielatowicz met zijn elektrische gitaar omgaat. Uit de Moonschein Sonate van Beethoven speelde Paul het derde deel. “Omdat de eerste twee delen zo saai zijn sla ik die maar over”, aldus Bielatowicz.

GB3_06 GB3_07

Het derde blok werd uitgevoerd door Dave Brons. Hij werd bijgestaan door Simon Fitzpatrick, John Bigland en Dave Bainbridge. Er werden nummers gespeeld van zijn komende album, waarvan Dave Bainbridge de productie verzorgt. Leuke gitaarmuziek die door Bainbridge werd geclassificeerd als: ‘orchestral rock’. Dat laatste waarschijnlijk omdat hij achter de toetsen een heel orkest moet laten meespelen.

GB3_08

Toen het derde blok was afgelopen werd met Britse humor aangekondigd dat we beland zijn op dat moment van een concert dat de band het podium verlaat en van het publiek verlangd wordt dat ze om meer muziek vragen. “Dat toneelstukje slaan we over en we beginnen direct met de toegiften”. Drie werden er gespeeld, waaronder Castlerigg van Iona, waarbij de doedelzak vervangen werd door drie gitaren. Van ELP werd America gespeeld, uiteraard in volledige gitaaruitvoering met ondersteuning van toetsen door Dave Bainbridge.

GB3_09

Ruim drie uur na aanvang verlieten deze gitaargiganten het podium om zich te verplaatsen naar het podiumcafé. Veel van de zestig aanwezigen bleven hangen, maakten een praatje, kochten een gesigneerd album en dronken nog wat. GB3 was een unieke ervaring, dat vraagt om een herhaling, maar dan met meer publiek.

Verslag: Peter van der Schelde
Fotografie: Ron Kraaijkamp