George Bellas: gitaar, basgitaar, toetsen
Marco Minneman: drums
Planetary Alignment (2008)
Venomous Fingers (2003)
Mind Over Matter (1998)
Turn Of The Millenium (1997)

Vorig jaar nog maakte George Bellas grote indruk met het project Palace Terrace. Eigenlijk maakt hij altijd indruk als de snaren spreken, solo of als gastmuzikant (bijvoorbeeld bij Ring Of Fire, Mogg/Way en Royal Hunt’s John West). We kunnen best stellen dat George één van de beste gitaristen van zijn generatie is en dat bewijst hij ook weer op dit “Planetary Alignment”. De inspiratie voor dit conceptalbum heeft hij gevonden in de astrofysica, materie waarin je jezelf flink kunt verliezen…Was “Flying Through Infinity” in het bijzonder opvallend door een spetterend samenspel van drums, toetsen, gitaar én zang, hier doet George z’n ding weer volledig met en rond zijn gitaar en is de zang verdwenen. Hoewel een ieder wordt geacht in katzwijm te vallen voor ’s mans technische vaardigheden – de gitaarpartijen op deze cd zijn, hoe knap, vrijwel volledig rond de middelste ‘C-noot’ opgetrokken – is dit, met uitzondering van hen die beter af zijn met een gitaarinstructie-dvd, alleen leuk als dit ook lekkere muziek oplevert. Wel, ik kan een ieder geruststellen. George weet namelijk behalve technische, ook uitermate gevoelige gitaarpartijen vast te leggen. Hierdoor komt het geheel slechts af en toe, bijvoorbeeld op Gravitons ietwat hyper en gekunsteld over.

Songs als Color By Numbers en Parallel Universe doen mede door de toetsen en orkestratie sterk denken aan Palace Terrace en zijn uitermate boeiend. Encoded In Light spreekt tot de gevoelige kant en bevat lekkere jazzy invloeden. Proginvloeden zijn op de gehele cd sterk aanwezig, zeker op een song als New Worlds Discovered met een hoog Magellan gehalte en Supersymmetry.

Ik heb al eens bekend dat instrumentale cd’s bij mij zelden favoriet zijn. Desondanks heb ik er de laatste maanden behoorlijk wat voor m’n kiezen gekregen. Eerlijk is eerlijk, ik heb meerdere malen mijn ongelijk moeten bekennen, bijvoorbeeld bij sterke releases van  Scale The Summit, (sterke instrumentale progmetal) John-5  (king of shred) en Michael Harris (Groove!). Ook nu gaan de duimen omhoog voor dit “Planetary Alignment” waar de nadruk ligt op gevoel en zorgvuldig gedoseerde techniek. George Bellas slaagt met vlag en wimpel en weet een sterk gevarieerde plaat af te leveren die mij de stembanden van Jonathan R. Marshall weliswaar niet doen vergeten, maar absoluut een plekje verdient in de platenkast van gitaargeoriënteerde progrockliefhebbers. En zéker bij hen die (net als ondergetekende) Palace Terrace tot de uitschieters van 2007 rekenen.

Govert Krul