Rory Simmons: trompet
Bruce Soord: zang
Emergence (2015)
The Envisage Conundrum (2013)
Spiral Vendetta (2010)
Godsticks (2009)

Het vierde album van dit Britse powertrio is weer een wild avontuur. De band die klinkt als een tumultueuze ontmoeting tussen King Crimson, Kings X en The Tea Party, speelt heavy rock met een bijna wiskundige benadering: de gitaarriffs stuiteren apestrak, maar met een totaal gebrek aan respect voor conventionele maartsoorten, door het geluidsbeeld. Dat geeft de band ook iets onpersoonlijks, maar stoer is het wel.

Zoals de mannen zelf toegeven, is dit album steviger dan voorgaande albums, maar ik zou niet zo ver willen gaan dat daarmee de complexe crossover prog uit beeld verdwenen is. Het is wel het meest ongenaakbare album, wellicht geholpen door producer James Loughrey, die ook albums van onder andere Def Leppard en Manic Street Preachers onder handen nam. Hier wordt keihard gerockt. Met name het titelnummer is heavy metal pur sang, bij de intro denk je even met Black Sabbath te maken te hebben. Pas bij het vijfde nummer neemt de band even gas terug voor het deels akoestische All That Remains. Dat is dan ook meteen schitterend, met mooie samenzang en zelfs een strijkje.

Ik heb altijd gevonden dat de zang van Charles, met zijn sonore, langgerekte melodielijnen, de benaderbaarheid van de muziek wat in de weg zit. Hij houd je een beetje op afstand met eerder beredeneerde dan gevoelde zangpartijen. Daarbij heeft hij er nog steeds een handje van om bijna elke minuut van de plaat vol te zingen. Hij is er de hele tijd en daar moet je tegen kunnen. Medebandleden Roberts en Nelson hebben ook een nogal ondergeschikte rol en dat is jammer, want het zijn topmuzikanten.

Dat neemt niet weg dat “Emergence” weer een verbluffend knap album is. Er wordt gemusiceerd op torenhoog niveau, de plaat klinkt fantastisch en de composities zijn, hoewel niet allemaal heel toegankelijk, stuk voor stuk erg sterk. Extra fijn is ook afsluiter Lack Of Scrutiny, waar blazers een mooi accentje toevoegen. Druk is het allemaal wel, het is geen plaatje om op te zetten als je schoonfamilie op bezoek komt, tenzij je ze weer snel weg wil hebben. Het is geen muziek om van te houden, maar om ademloos naar te luisteren.