Hannah Miller: cello
Bruce Soord: zang
Kaysha Wilson: zang
The Envisage Conundrum (2013)
Spiral Vendetta (2010)
Godsticks (2009)

Godsticks is een Brits trio met een tamelijk eigenzinnig geluid. De doorgewinterde progliefhebber hoort onmiddellijk invloeden van King Crimson, maar daarnaast waaiert het alle richtingen uit. Rush, natuurlijk, maar dat heb je al snel met een powertrio in de prog, Echolyn misschien in de instrumentatie, Steely Dan vanwege de neuszang van Charles, maar verder klinkt Godsticks toch vooral als Godsticks. Heel knap.

“The Envisage Conundrum” is op alle fronten indrukwekkend. De band scoorde in 2009 al een enorme hit met de eerste ep “Godsticks” en wist de kwaliteit nog op te schroeven voor “Spiral Vendetta”, maar dit nieuwe album is absoluut de overtreffende stap. Het album klinkt geweldig, er wordt poepstrak gespeeld en de composities zijn heel sterk. Niet meteen mee te zingen, maar interessant, spannend, uitdagend zonder dat het gedoe wordt. En wat een muzikanten! Luister maar eens naar de gitaarsolo in Benchmark en je bent verkocht. Ik wel, in elk geval.

Het grootste nadeel van Godsticks is ondertussen gebleven: Darren Charles zingt op praktisch élke minuut van de plaat en dat gaat een beetje tegenstaan omdat hij niet heel veel verschillende klankkleuren in huis heeft, eigenlijk maar één. Dat bezwaar is op dit album echter slechts een klein smetje, zó goed is het. Extra stempel van kwaliteit: Bruce Soord van The Pineapple Thief zingt in het koortje van In A Way That Ended Me. Je moet het weten om het te horen, maar dan is het ook wel erg aardig. Niet dat Godsticks zo’n endorsement hard nodig heeft, hoor.

Er staat geen zwak nummer op dit album. In tegendeel, bij elke draaibeurt wordt het mooier. Van de jazzy piano in Disclosure (nota bene gespeeld door drummer Roberts) tot de harde riffs in Caught In A Bind. Hoogtepunt is het drieluik Borderstomp, dat misschien ook wel het meest compromisloze kwartier van de plaat is. Wat een veelzijdige mannen zijn dit.

“The Envisage Conundrum” zal wel weer aan het grote publiek voorbij gaan. Zo toegankelijk is de muziek nou ook weer niet. Maar wij, die wel tegen een stootje kunnen, wij weten beter: dit is een belachelijk knap album.

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder