[Hidden Track]
Colette Schiphorst: zang
Cyriel Schiphorst: drums
Dave Schiphorst: basgitaar
Iwan Schiphorst: gitaar
Out of Nowhere (2008)

Sommige mensen zijn jaren bezig met een band bij elkaar zoeken, anderen hoeven bij wijze van spreken niet verder dan de woonkamer te gaan. In het geval van Good Things End is dit zelfs letterlijk het geval, want de band bestaat namelijk uit drie broers en een zus. In 2007, toch wel een tijdje na de oprichting in 2002, werd de single I Know uitgezonden door 3FM en TMF en dit zorgde voor een doorbraak vanuit het kleinere clubcircuit.

Muzikaal zit de band redelijk in het hoekje Within Temptation en aanverwanten, een vergelijking waar je als female-fronted Nederlandse band moeilijk aan lijkt te ontkomen. Zangeres Colette Schiphorst heeft wel niet de extreem zweverige stem waar Sharon den Adel patent op lijkt te hebben, maar het komt af en toe toch wel in de buurt. Verwacht ook geen uithalen van het niveau Ice Queen, Colette houdt het geheel wat meer down-to-earth. Wel plezierig is het gebrek aan een overdreven Nederlands accent in de zang, want dit wil het luistergenoegen vaak met bakken omlaaghalen.

Het album begint met een richting Linkin Park neigend intro. Hoewel de vrouwelijke zang dit later wel wat tegengaat, blijft het een associatie die vaker langskomt tijdens de duur van het album, bijvoorbeeld in een nummer als Fool’s Religion. De zachtere nummers gaan daarentegen weer meer de kant op van Within Temptation of het ballad-werk van bijvoorbeeld After Forever. Met prettige pianodeuntjes en rustige zanglijnen zijn dit momenten om eens lekker achterover te zitten en te relaxen.

Het album bevat niet echt uitschieters, wat aan de ene kant natuurlijk wel zo fijn is, want het betekent dat geen van de nummers beduidend slechter is dan de rest. Aan de andere kant zijn er ook geen nummers die met kop en schouders boven de rest uitsteken. Het loopt allemaal min of meer op een niveau door. Verder ook niks mis mee natuurlijk, maar het zorgt af en toe wel voor een licht gevoel van “Heb ik dit net niet ook al gehoord”? Nu wil ik niet zeggen dat alles hetzelfde klinkt, maar vergelijkbaar is het allemaal wel.

De titel van de plaat, “Out Of Nowhere,” is zeker toepasselijk. Deze band lijkt uit het niets gekomen te zijn en brengt toch direct een allesbehalve onverdienstelijk album uit. De band zal ook zeker een redelijk breed publiek aanspreken, waaronder dus duidelijk het TMF-publiek, getuige het feit dat hun eerste video meteen gebombardeerd werd tot Megahit en Superclip. Als de band deze trend weet aan te houden, zouden ze goed de weg van illustere voorgangers in het genre kunnen volgen. Ze hebben zeker het potentieel. En zo zie je maar weer, sommige dingen kun je het best binnen de familie houden.

Sebas Cusack