The Burden Is Mine (2005) (EP)
Alive And Well… in Krakow (2009) (Dvd)
Alive And Well... Who Am I? (2004)
Blessing In Disguise (2003)
Light Of Day, Day Of Darkness (2001)
Journey To The End Of The Night (2000)

Als liefhebber van een monumentaal stuk muziek in de geschiedenis van de progressieve metal ben ik geneigd te oordelen dat je eerst het originele album “Light Of Day, Day Of Darkness” beluisterd moet hebben voor je naar deze dvd mag kijken. Pas dan kan (en mag) je meepraten…

Natuurlijk is bovenstaande alinea een pretentieuze uitspraak en in werkelijkheid ben ik gewoon een plichtsgetrouwe recensent die luid en duidelijk wil verkondigen dat dit voor jou een kennismaking kan worden met een band die een sterke indruk heeft achtergelaten in de wereld van de progressieve metal.
Hoogstwaarschijnlijk kennen veel van onze lezers deze band ook al. Want hoewel de band een decennium geleden eigenlijk een beetje ter ziele is gegaan, heeft het Noorse collectief Green Carnation in 2001 veel fans en bekendheid vergaard met het origineel “Light Of Day, Day Of Darkness”, maar ook met latere opvolgende albums “A Blessing In Disguise” en “The Quiet Offspring”. Waar de band begon als doom metal formatie, evolueerde men in zijn korte bestaan tot een groep die rockmuziek op bijzonder emotionele manier wist te brengen.

In 2014 kwam de band na jaren weer eens bij elkaar en werden er enkele optredens gepland. In die tijd ontstond ook het idee om het album uit 2001 weer integraal te gaan spelen, ook door aandringen van de fans van het eerste uur. De dvd werd al in november 2016 opgenomen in de Noorse stad Kristiansand, maar de opnames hebben nog een lange tijd op de plank gelegen voor de film werd uitgebracht. De band heeft onder andere een crowdfundingsactie opgezet om het benodigde productie bedrag bij elkaar te brengen en uiteindelijk werd met de actie ruim 10.000 euro opgehaald om de opnames in Kristiansand op dvd, cd en vinyl uit te brengen. Ondertussen organiseerde de band enkele concerten waarbij het album integraal werd gespeeld, waarbij tijdens die korte tour ook Tilburg werd aangedaan.

Deze film begint met korte notes van fans over het originele album “Light Of Day, Day Of Darkness” en die citaten zijn naast voorspelbaar over de hele linie vooral ook eenduidig. LOD, DOD is voor veel mensen bepalend in hun muzieksmaak geweest, heeft veelal diepe indruk achter gelaten en ondanks wat kanttekeningen bij het concept en productie geldt ook voor mij dat het een essentiële cd is. Zeker als je terugkijkt over het begin van deze nieuwe eeuw en wat in die tijd uitgebracht is op het gebied van sferische metal. In het begin van de dvd vertelt gitarist Terje Vik Schei (Tchort) het tragische verhaal hoe het album tot stand is gekomen. Dat is namelijk gecomponeerd na het verlies van zijn eerstgeboren dochter, en Tchort vertelt hoe zijn enkele jaren later gezond geboren zoon voor nog meer inspiratie zorgde. Verdriet, maar ook vreugde. Hoe hij in conflict raakte met zichzelf door enerzijds heel gelukkig te zijn met zijn zoon, maar anderzijds worstelde met het verlies van zijn dochter. Negentig procent van het album is samengesteld tijdens het waken naast het bed van zijn nieuwgeboren zoon.

Waar het in deze recensie natuurlijk om gaat is hoe de beelden zijn, de muziek klinkt en vooral hoe een album integraal wordt gepresenteerd. En de term ‘geslaagd’ staat wat mij betreft boven aan die conclusie. Nog steeds klinkt de cd indrukwekkend en vooral de gitaarpartijen zijn fenomenaal, zowel de ritme- als de sologitaren. Drummer Jonathan Alejandro Perez vervangt zijn voorganger op het album indrukwekkend en is een waardige opvolger van Anders Kobro. De dvd is qua beelden mooi en divers vanuit verschillende punten in de zaal opgenomen. Het enthousiasme onder de bandleden is groot, je ziet ze op en top genieten van het concert. Indrukwekkend zijn de beelden wanneer gitarist Michael Smith Krumins zijn bouzouki speelt, en daarbij de interactie zoekt met bassist Stein Roger Sordal. De emoties en spelvreugde spatten van de beelden af. Ook het geluid is op de dvd speler prima, evenals de cd in de stereo keurig klinkt.

Er zijn natuurlijk ook wel wat kleine kanttekeningen bij “Last Day Of Darkness” te maken, hoewel dat ook een kwestie van smaak en keuzes is. Zo is de (op de originele cd te vinden) minder geslaagde passage van “Synne Soprana” verdwenen in de productie, hoewel het alternatief voor die passage ook niet geweldig wordt gepresenteerd. Maar ook bijvoorbeeld de grunts van Kjetil Nordhus zijn niet overtuigend en worden op de bühne kunstmatig ‘gepimpd’.

Verrijkt deze dvd en live cd zestien jaar na dato nu het totaalconcept van het project “Light Of Day, Day of Darkness”? Wat mij betreft heeft deze productie en het daarbij behorende gevoel niet het ijzersterke karakter wat het origineel ruim zestien jaar na dato nog steeds heeft. Simpelweg gezegd: ik krijg nog steeds kippenvel bij het beluisteren van de originele cd, dat heb ik bij deze nieuwe dvd en cd tot op heden niet mogen ondergaan. Maar eerlijk is eerlijk, de bandleden, de sound engineers en de producenten vertellen in de film voorafgaand de uitvoering van het concert dat het heel moeilijk is om het originele concept neer te zetten. Alleen al omdat niet alle originele bandleden van 2001 participeren, de hedendaagse bandleden niet tot in den treuren hebben samengespeeld en ook omdat er ontzettend verschillende samples zijn gebruikt voor het album. Hoe dan ook zal deze cd en live opname een collecteritem worden voor de fans van de band en let op: er is een nieuw album in de maak!