Owly Claw Hammer (ep, 2007)
Path Of Niners (ep, 2006)
Blood Trail (ep, 2006)
All I See Is Nothing (ep, 2005)
Dead In The Woods (2004)
The Grey Daturas (2002)

Vernoemd naar een buitengewoon giftige plant welke al door de Indianen gebruikt werd om hallucinaties te kunnen opwekken, wordt dit uit Melbourne afkomstige gezelschap in 2001 opgericht door Robert MacManus, Robert Mayson en Bonnie Mercer. Grey Daturas debuteert vervolgens één jaar later met zijn in eigen beheer uitgebrachte titelloos album. Na een paar ep’s, wat splits met bands als Bardo Pond, Monarch, Wolf Eyes en Yellow Swans en het volwaardige album “Dead In The Woods” (2004), verschijnt in april 2008 de derde langspeler van dit Australische trio.

Ondanks dat dit drietal al enige tijd actief is, is “Return To Disruption” mijn eerste kennismaking met Grey Daturas. Naar eigen zeggen laat de band zich hoofdzakelijk beïnvloeden door muziek van John Cage, John Coltrane, Darkthrone, Earth en The Stooges en dat geeft al een klein idee in welke richting we de muziek van dit trio moeten zoeken. Op dit album mengen de Australiërs namelijk een veelvoud aan genres, zoals avant-garde, doommetal, dronemetal, (free)jazz, industrial, metal, noise, postrock, punk, psychedelische rock en sludgemetal.

Nu kan ik me erg goed voorstellen dat de gemiddelde lezer van dit digitaal periodiekje de hierboven vermelde opsomming met (enigszins) gefronste wenkbrauwen gelezen heeft. Niettemin spreekt deze duistere psychedelica van Grey Daturas mij zonder meer aan, maar pas nadat de schijf menig uurtje in mijn cd-speler vertoefd heeft. Het trio blijkt immers uiterst bekwaam in het verwezenlijken van een huiveringwekkende spanningsboog die mij herhaaldelijk doet denken aan bands als Earth of Sunn O))). Het minutenlang uitrekken van enkele zwaarlijvige thema’s, herhaaldelijk gevuld met donkere en ijzingwekkende klanken, roept een soort surrealistische auditieve nachtmerrie in het leven die mij absoluut bevalt.

Door enkele van de meest tot de verbeelding sprekende bestanddelen uit de muziek van gelijkgestemden als Boris, Earth, Merzbow, Neurosis, Sunn O))) en Wolf Eyes door elkaar te husselen probeert “Return To Disruption” de luisteraar steeds te tarten en te prikkelen. Het is dan ook aan diezelfde luisteraar of deze daadwerkelijk bereid is zich uit te laten dagen. Ik kan me namelijk zeer goed indenken dat de zeven bijzonder experimentele, geheel instrumentale stukken zelfs voor de meest avontuurlijk ingestelde toehoorder een brug te ver blijken te zijn.

Evenals de plant waarnaar dit trio zich vernoemd heeft, is het bijgevolg niet onverstandig dit album van Grey Daturas met enige voorzichtig te benaderen. Middels zo nu en dan vervaarlijk dicht tegen kakofonie aanschurkende geluidserupties zijn de drie bandleden immers onophoudelijk op zoek naar de grenzen van het empathisch vermogen van de luisteraar. Liefhebbers van de voornoemde bands kunnen “Return To Disruption” met een gerust hart in huis halen, maar indien deze referenties thuis niet in de cd-kast staan, ben je bij dezen dus gewaarschuwd!

Frans Schmidt