Drive (6:33)
Jan Bleijenberg: gitaar, toetsen, zang
Pieter Dirksen: modulaire synthesizers
Ilja Fase: basgitaar, zang
Aad Oliehoek: drums
Gula (2018)

‘Psychedelic Rock Doom Metal’ is het genre dat Gula opgeeft op zijun facebook pagina. In de persinfo schrijven ze vervolgens: ‘De band combineert psychedelische muziek met doom en metal, met daarbij ook aandacht voor kalmere, atmosferische stukken.’ Nou, ga er dan maar aan staan als recensent.

Gula is een band met hun thuisbasis in Rotterdam en zij hadden hun eerste optreden op 30 april 2017 in Jansen & Jansen te Enschede. Op 24 maart 2018 werd onderhavig debuutalbum opgenomen, analoog en grotendeels live ingespeeld. Het psychedelische karakter is meteen voelbaar bij de eerste tonen van het album. De muziek voert je terug naar de zestiger jaren hippie en flowerpower tijd en je wordt zo’n 47 minuten ondergedompeld in een atmosferische trip.

Gula gebruikt alle traditionele elementen uit de psychedelische rock, zoals wah-wah effecten, distortion, ringmodulatie, geluidssynthese, afwisselende akkoorden en hypnotiserende tempo’s. De donkere en zacht in de mix geplaatste zang van Ilja Fase zorgt voor een extra onheilspellende sfeer, die regelmatig tot een uitbarsting komt in een heftige schreeuw. Met name in Suicidal Pacifist komt het regelmatig tot een uitbarsting in vocalen en instrumenten. Scheurende gitaarriffs, distorted pedalen en elektronische klanken uit de modulaire synthesizers.

Het hele album is live – zonder pubiek – opgenomen, met slechts enkele overdubs. Dit doet sterk denken aan de concertfilm “Live At Pompeii” van Pink Floyd. Het album ademt een vergelijkbare sfeer als die opnames. Het nummer Are You There? kent zelfs een intro die sterk doet denk aan het nummer One Of These Days van “Meddle” uit de psychedelische periode van Pink Floyd.

Het album is met alleen analoge apparatuur opgenomen, waardoor de sfeer uit de zestiger jaren nog beter wordt geëvenaard. Dit album zou zo maar al ruim vijftig jaar geleden opgenomen kunnen zijn. Mooi voor het sfeertje, maar ook een beetje jammer. De opnametechnieken zijn in de tussentijd natuurlijk flink vooruit gegaan en daar wordt hier geen gebruik van gemaakt. Misschien volgende keer alles professioneler aanpakken en ook wat meer tijd nemen voor de opnamen

Psychedelica is nooit ver weg geweest, zeker niet binnen de progressieve rockmuziek. De Rotterdamse band Gula heeft de psychedelische sfeer uit de zestiger jaren weer goed weten te vangen op zijn debuutalbum. Een album dat een hevige trip is voor de luisteraar. Gula is een band die een eigen visie heeft op muziek. Met de juiste aanpak, professionaliteit en doorzetting is dit zeker veelbelovend.

Mario van Os