Anton Belov: alle instrumenten
Alina Belova: zang
Michail Korotkov: doedelzak
Firebird (2017)
Helengard (2010)
Skirringssal ep (2005)

Anton Belov kennen we voornamelijk van Kauan, de band uit Oekraïne waarvan hij het meesterbrein is, maar ook van zijn soloproject en zijn medewerking aan A Noend Of Mine. Hoewel de geboren Rus nog maar net de dertig is gepasseerd, heeft hij inmiddels meer dan vijftien releases op zijn naam staan waar hij aan de basis staat.

Met zijn vriendin (en latere vrouw) Alina Belova brengt Anton Belov in 2010 een release uit onder de naam Helengard. Dit project is in het leven geroepen aangezien Belov naast zijn metal- en progrock-achtergrond ook binding heeft met folkmuziek van over de hele wereld en specifiek geduid zijn geboorteland Rusland. Oorspronkelijk bestaat het idee Helengard sinds 2005, wanneer de ep “Skirringssal” wordt uitgebracht door Belov en zijn voormalig Kauan bandgenoot Alexander Borovykh. Na een tijdje scheiden de wegen van Borovykh en Belov, maar Belov zet het project vijf jaar later  door. Vanzelfsprekend is hij volledig verantwoordelijk voor de instrumenten en de mannelijke zang. Alina Belova verzorgt de vrouwelijke vocalen op deze cd.

Lijkt de muziek van dit project op die van Kauan? Ja en nee. Als je de eerste albums “Luumikuro”, “Tietajan Laulu” naast deze cd legt zijn er zeker overeenkomsten op het black-metal vlak te vinden. Ook zijn hier de elektronische kenmerken van het latere Kauan materiaal te horen maar dan wel op een andere manier. Typerend voor Helengard is dus het folkaspect dat aan de songs kleeft. Dat element wordt gecreëerd door accordeons, fluit en doedelzak. Voor alle duidelijkheid, die instrumenten worden gecreëerd door plug-inns van toetsenborden en samples, niet door de fysieke instrumenten.

Als intro krijgen we meteen een stukje folk met flinke orkestratie voorgeschoteld. Inheemse instrumenten, dreigende trommels, maar vooral het tempo ligt een stuk hoger dan de muziek waar we Belov van kennen. Een goed voorbeeld daarvan zijn de eerste minuten van Smoke Of War. Dat wordt gedomineerd door een vlot tempo en kent toegankelijke rock met catchy randjes. De zang van Alina Belova is aangenaam te luisteren en met haar techniek zorgt ze er voor dat ze nergens in de problemen komt. De genoemde song kent wat ambiente gedeeltes waardoor je kunt zeggen dat de track onsamenhangend wordt. Een duidelijke stroming is er niet aan de song te geven. In feite is hier de filmische muziek en soundtrack-achtige aanpak van Belov aanwezig, die hij op latere Kauan en soloalbums verder ontwikkelt.

Whisper of Dry Foliage is ondanks de schoonheid een track die net iets te makkelijk en toegankelijk is. De arrangementen en de melodieën klinken te voorspelbaar en de vooruitstrevende muziekliefhebber zal hier niets mee hebben, ondanks een prima doedelzak solo op het einde.

Met het debuutalbum van Helengard heeft het echtpaar Belov wellicht de meest toegankelijke cd binnen het Belov-ouvre geproduceerd en mag hij niet verwachten gehuldigd te  worden op het gebied van progressiviteit en vooruitgang. De cd is aangenaam te luisteren maar kent zo hier en daar voorspelbare momenten. Desondanks behoort deze cd in mijn privécollectie, omdat ik een Belov adept ben. Die laatste zin is klaarblijkelijk weinig professioneel, maar vertegenwoordigt wel mijn overtuiging dat Belov op dat moment al een veelzijdig componist in wording is waar we in de toekomst veel van gaan horen.