Ogniescka Oramus: taraban
Wit Scheda: doedelzak
Mitologia Bliskości Serc (2021)
Anywhere Out Of The World (2017)
Beyond The Frontier (2012)

De Polen van Hellhaven, geafficheerd als progmetalband, zouden je aan het begin van hun nieuwe cd zomaar even op het verkeerde been kunnen zetten.

Een twintigtal seconden klinkt alleen sfeervol toetsenspel, waardoor je misschien denkt bij een (neo-)progband of synthesizermuziek te zijn aanbeland, maar vanaf dat moment is het toch vooral power wat de klok slaat. Ze zijn met “Mitologia Bliskości Serc” aan hun derde cd toe. We krijgen hierop een uur lang (symfonische) progmetal voorgeschoteld.

Maar die korte toetsenweelde aan het begin is toch ook weer geen toeval. Bij de band staan namelijk drie leden aan de lat voor het beroeren van de klavieren, vooral synthesizers, en eentje is ook pianist. We horen daarom doorlopend zeker niet onaardig toetsenspel klinken tussen of achter de zware gitaren. Direct na genoemde opening in Kolekcjoner Zachodόw Słońc vertoont Sebastian Najder zijn zangkunsten. Hij heeft niet geleerd om subtiel te zingen en doet dit met veel power en passie, soms ontaardt dit in geschreeuw, met hier en daar een lichte grunt. Een intermezzo met hoge vrouwenzang (Adriana Zborowska) en weer aardig toetsenspel doet bijna symfonisch aan. De zanger haalt ook even zijn mondharmonica uit het doosje. Naast het stevig beuken op de gitaar en knallend drumwerk maken twee gitaarsolo’s dit tot een heel prettig, afwisselend nummer.

Het vervolg op  Miejsca Legenda vindt bijna helemaal plaats in de houthakkersmodus. Het tempo is moordend, Najder zingt nijdig en gitaren en ritmesessie vullen de gaatjes in dit metal nummer. Hetzelfde geldt voor Imperium Radości, waaruit elke vorm van finesse met zorg is uitgehakt: vier minuten in de hoogste versnelling.

Na twee cd’s met Engels als voertaal zingt Najder nu alles in zijn moerstaal en ook het cd-boekje is volledig in die voor ons lastige taal volgeschreven. En dat is jammer, want zo gaan we wel wat informatie missen. Naar verluidt schrijft Sebastian poëtische teksten. We komen dus niet achter zijn zielenroerselen. In het boekje staat naast elke songtekst een bijpassende afbeelding met daarin een citaat van een bekende schrijver, zoals Mark Twain, Charles Bukowsky en Fryderyk Nietsche.

Doorgaans in hoog tempo knallen de riffs en andere gitaarpartijen ons om de oren. Het titelnummer is voor Hellhaven begrippen dan rustig te noemen. De bombast is wat teruggeschroefd, de zang is redelijk rustig, ook door de inbreng van Zborowska, de toetsenpartijen sfeervol en we horen meer smeuïg gitaarwerk. De samenzang is daarentegen toch nog wel intens.

Het sextet van Hellhaven is overigens ook wel in voor een aardigheidje. In San Pedro Walz is daadwerkelijk even een walstempo te horen en zingen enkele houthakkers een duet dat goed bij hun beroep past. Nasz Requiem heeft kenmerken van een (wel behoorlijk stevig) volksliedje door het gebruik van een doedelzak, een draailier en een taraban. Er zijn flarden van het bekende nummer Lambada in verwerkt. Je zou ook kunnen walsen op Shanties De Geste, maar de kans is groot dat je dan uit de bocht vliegt, evenals dit nummer bijna doet. Najder schreeuwt alle frustraties van zich af.  Slotnummer 1420 MHz is doordrenkt van elektronica en krijgen we regelrechte synthpop te horen.

Om de aandacht van de luisteraars vast te houden zijn en er voor te zorgen dat zij niet naar het sanatorium moeten om bij te komen van het helse beuktempo zijn de nodige tempo- en sfeerwisselingen ingebouwd. Maar de aandacht gaat toch vooral uit naar de gitaristen Hubert Kalinowsky en Jakub Wegrzyn, die naast het flinke portie krachtvoer ook zorgdragen voor menig explosieve solo en natuurlijk naar de intense zang van Najder.

Liefhebbers van de stevigere uithoek van de prog met straf gitaarwerk, die van hele intensieve zang houden, uitgevoerd in een hoog tempo, maar ook het nodige toetsenwerk en een enkel subtiel uitstapje op waarde schatten, kunnen hun hart op halen bij het nieuwste werkstuk van Hellhaven. Vooral deze combinatie maakte dat ik “Mitilogia Bliskości Serc” ben gaan waarderen, al is dit geen album dat nog vaak mijn cd-laatje zal halen, toch een tikkeltje te heftig in de zang voor mij.