Mark R. Healey is een auteur en muzikant uit Brisbane, Australië. Reeds op jonge leeftijd was hij bezig om zijn eigen geïllustreerde boeken te maken. Momenteel heeft hij een flink aantal science fiction boeken op zijn naam staan. Daarnaast combineert hij muziek en literatuur via zijn project “Hibernal”. Op een sfeervolle en meeslepende wijze neemt hij de luisteraar mee op een tot nadenken stemmende reis. Zijn eigen muziek gecombineerd met een beperkt aantal professionele stemmen maken het geheel tot een theatrale ervaring, die hij zelf ‘audio-films’ noemt.
Het verhaal van “The Dark Of The City” brengt ons in een ongure, dystopische stad, waar de protagonist – de vrouwelijke agente Moreno – op zoek is naar de monsterlijke wezens, Necro’s genaamd, en specifiek Target 247 die haar partner heeft vermoord. In een tiental hoofstukken word je door het verhaal geleid, waarbij voldoende verbeelding wordt overgelaten aan de luisteraar om een en ander verder in te vullen. Zoals bij al zijn verhalen is er ook hier een onverwachte uitkomst en een open eind voor een onbekende toekomst die nog verder ingevuld kan worden.
Tijdens het openingsnummer wordt het verhaal ingeleid en stelt de hoofdpersoon zichzelf voor. Een donkere ambiance wordt perfect neergezet door de gitaar en toetsen van Healey. De instrumentale delen creëren een wereld waarin het verhaal zich afspeelt en trekt je onverbiddelijk in het toekomstbeeld dat Healey beschrijft in zijn boeken. De muziek heeft iets hypnotiserend, waardoor je steeds verder het verhaal in wordt getrokken. Op het puntje van je stoel, met je koptelefoon op je hoofd, wordt je ondergedompeld in de donkere mistroostige stemming. De emoties van de protagonist worden middels stevige gitaarrifs en scherpe toetsensolo’s voelbaar neergezet.
De muziek is intenser en heftiger dan op zijn vorige album “After The Winter” en ook de wisselingen in emoties en spanning zijn voelbaar. De scenario’s worden perfect muzikaal neergezet. Bij The Pier is het geluid van de golven sterk aanwezig en je voelt de mist gewoon opkomen. De sterk inkomende gitaar en drums voeren de spanning steeds verder op. Bij de ontmoeting met het monster in Sand wordt de muziek indringender en met je ogen dicht kun je de scene een beeld geven alsof je naar een film kijkt. Zo creëert elk nummer zijn eigen sfeer. De epiloog Survival geeft voldoende stof tot nadenken en de melancholische muziek laat ons troosteloos en in ongeloof achter. In het slot laat Healey met een sterke gitaarsolo nog even zijn muzikale kwaliteiten horen.
Met dit vierde album zet Mark Healey zijn prachtige reeks ‘audio-films’ voort. Een album dat je het best in één keer in z’n geheel kunt beluisteren en moet ervaren als een avontuur van begin tot eind. Maar ook muzikaal is dit album schitterend en daarom is het te hopen dat binnenkort ook de instrumentale versie beschikbaar komt op zijn bandcamp pagina: voor mensen die van goede muziek houden met een verhaal.
Mario van Os