Gabriel Guardian: gitaar, toetsen, achtergrondzang
Thad Stevens: basgitaar
Carlos Zema: zang
Age Of Revolution (2018)
Revolution Part 1 EP (2014)
Super Metal EP (2012)

Als kind heb ik eens een boek gehaald bij de bibliotheek. Ik weet de titel niet meer, maar het was een boek in de trant van ‘Ongelooflijk maar waar’ en het bevatte allemaal verhalen over zaken als het monster van Loch Ness en de Verschrikkelijke Sneeuwman die in zekere zin als waarheid werden gebracht. Allemaal onzin natuurlijk, hoewel ik na het beluisteren van het eerste volledige album van het Amerikaanse Immortal Guardian ga twijfelen of sommige verhalen uit dat boek niet toch op waarheid berustten. Het boek bevatte namelijk ook een verhaal over een man met drie benen en evenzoveel armen. En die man zit gewoon achter de drums bij deze band, volgens mij.

Het moge duidelijk zijn dat wat we hier een virtuoos potje prog metal voorgeschoteld krijgen. Dit is muziek die bij uitstek geschikt is om ongewenst bezoek de deur uit te werken, maar die voor de liefhebber van technisch goed uitgevoerde power metal niet te versmaden is. Daarbij moet gezegd dat het wel bovenin het spectrum moet worden geplaatst. Als je een band als Symphony X al te veel van het goede vindt, kun je hier beter niet aan beginnen.

De vier muzikanten zijn buitengewoon begaafd waarbij gitarist/toetsenist Gabriel Guardian de opvallende man is. Door zijn keyboard rechtop te plaatsen is hij in staat gitaar en toetsen tegelijkertijd te bespelen. Maar ook de ritmesectie lijkt wel van een andere planeet waarbij al genoemde drummer Cody Gilliland zijn uiterste best doet meer aanslagen per minuut te halen dan de beste datatypiste.

Het gevaar van overdaad ligt hier dan ook wel regelmatig op de loer en hier en daar is het misschien wel een beetje te veel van het goede. Na een korte intro is het eerste nummer Zephon hier een goed voorbeeld van. De screams en growls van drummer Gilliland die hier de – overigens prima – zang van Carlos Zema ondersteunen zijn in combinatie met de drukke muziek echt excessief. Iets waar een nummer als Trail Of Tears ook last van heeft. Gelukkig is dit niet op alle nummers het geval en het zijn de tracks die alleen zijn voorzien van de zang van Zema die het best in het gehoor liggen. Zijn stem is uitstekend passend voor de muziek en zijn grote bereik is hier van grote waarde. Een zanger als Andy Deris (Helloween) biedt mooi vergelijkingsmateriaal. Het is overigens wel erg prettig dat er in de vorm van Fall nog een mooie powerballad voorbij komt die het album nog enigszins breekt. Het geeft de luisteraar even de gelegenheid om te herstellen van al het muzikale geweld dat langskomt.

“Age Of Revolution” is dus niet voor de gevoelige luisteraar weggelegd. Maar dit album is technisch dusdanig knap uitgevoerd dat uiteindelijk een positief gevoel overheerst. Het vraagt wat van je als luisteraar, maar wanneer je bereid bent om te investeren en door de geluidsmuur heen te luisteren, zal je veel fraais ontdekken. Maar zet dit niet op als je bezoek hebt. Tenzij je ze snel de deur uit wil hebben uiteraard.

Ralph Uffing