Leonardo Reis: drums
Kleiber Vogel: viool
Ao Vivo (2008)
Identitade (2005)
Liber Secundus (2001)
Index (1999)

Het aantal ‘Rioprog’-bands is in de laatste jaren niet gekrompen, maar qua aandacht hebben veel groepen het moeilijk om met hun werk buiten Zuid-Amerika te komen, zeker nu Baja Prog is opgehouden te bestaan. Tijd dus om een van de meest interessante groepen van Braziliaanse bodem in de schijnwerpers te zetten met een dvd die drie jaar geleden is uitgekomen. In dat jaar (2008) bestond Index tien jaar en het kwartet speelde daarom een speciaal concert in het Teatro Sao Carlos in Caxias do Sul.

De groep kan in die tien jaar terugkijken op een niet omvangrijk, maar waardevol oeuvre. Ook op het podium is Index regelmatig te zien, zoals op het al gememoreerde Baja Prog-festival (2003) en het niet minder belangrijke Rio Art Rock-festival (2002). In de jaren voordat deze dvd is opgenomen heeft de groep wat gas teruggenomen om zich te storten op het maken van “Identitade” (Identity) een plaat waarvan op deze dvd “Ao Vivo” verschillende tracks zijn terug te vinden. Ook de andere twee albums komen aan bod tijdens dit 90 minuten durende optreden dat integraal is uitgebracht, met daarbij als extra de obligate ‘making of’, een fotoalbum en een discografie. Masque Records heeft gezorgd voor een stijlvolle verpakking en ook technisch gezien is deze dvd puik in orde. De muziek van Index is typische Zuid-Amerikaanse prog; met veel vakmanschap en passie gespeeld, waarbij toetsen en gitaren geregeld het ‘gevecht’ met elkaar aangaan tijdens solo’s van Kury en Junior. De toevoeging van violen, gespeeld door gasten Kleiber Vogel en Rafael Gubert, geeft de muziek van Index wat meer diepte, zodat de toch al niet misselijke symfonische sfeer in de richting van Gentle Giant of Kansas neigt. Een verrijking die de andere musici ook goed doet, want de inspiratie in bijvoorbeeld Quaterna Requiem (van het debuutalbum) spat ervan af.

Scherpe beelden gaan samen met een tegenvallende geluidsmix: het moet gezegd worden. Het totaalgeluid klinkt net alsof er twee lagen van de eindmix over elkaar zijn gelegd en er daardoor een soort licht vertragingseffect, dan wel echo-effect ontstaat. Jammer, want met name de drums van Reis verdrinken daardoor in teveel nepgalm en soms lijkt alsof de muziek net niet gelijk loopt met het beeld. Het is eigenlijk de enige smet op deze dvd-uitgave, die verder zeer representatief is voor de virtuoze muzikale wereld die Index heet.

Wouter Bessels