Eerik Maurage: gitaar
Astrid Kaserman: toetsen
Eline Van de Putte: zang
Romain: gitaar
Yuki: drums
InHuman (2021)

Symfonische en bombastische femal fronted metal wordt vaak over één kam geschoren. Door luisteraars, collega recensenten en ook door mijzelf. Vaak is dat ook de schuld van die bands zelf, laten we daar geen doekjes om winden.

De Belgische formatie InHuman opereerde eerst onder een andere naam: Anwynn. Die groep ontstond in 2007 en bracht slechts één cd uit. “Forbidden Songs” verscheen als debuut in 2012. Gedurende de jaren is de groep regelmatig veranderd op het gebied van personele bezetting en de kernleden van Anwynn lijken al eerder te zijn afgehaakt. De reden waarom de naam is veranderd laat zich daarom niet raden; nieuw bloed, nieuwe inzichten.

InHuman vermengt verschillende muzikale genres en brengt daarin nummers die vaak traditionele death metal riffs bevatten en ondersteund wordt door imponerende orkestraties. Tempowisselingen zijn er genoeg, hoewel het ritme over het algemeen wat lager ligt dan bij bands als het Nederlandse Epica, maar ook het Zweedse Amaranthe. Zangeres Eline Van de Putte en grunter en screamer Dietwin Elbers tillen de composities naar verschillende hoogtepunten. Heerlijk om echt weer eens kwaliteit te kunnen omarmen, beide zangers beschikken over flink wat bagage waarmee ze regelmatig imponeren. De riffs van de gitaristen zijn om je vingers bij af te likken. Bijvoorbeeld Casus Belli is een heerlijke song waar de verschillende gitaren je om de oren vliegen. Razendsnelle bassdrums van drummer Yuki die op zijn beurt wel driftig in tempo varieert.

Symfonische en orkestrale bombast wordt niet geschuwd, laat dat duidelijk zijn. Nightwish kan nog een puntje zuigen aan de intro van No Bullet Required en Epica heeft er een grote concurrent bij op het gebied van orkestrale arrangementen. Ook de outro Home doet een stevige duit in de orkestzak. Daarnaast zijn er zo nu en dan theatrale en vaak creatieve gimmicks te horen die je verrassen, zeker als je in ogenschouw neemt dat dit een debuutalbum is.

Er staan enkele fijne songs op de cd die beklijven, zoals Clockwork In The Past. Het gezongen refrein is erg sterk en gedenkwaardig. The Chosen Cancer kenmerkt zich door snoeiharde riffs en grunts, maar contrasteert ook door een vriendelijk klinkend koor. De baslijnen binnen de song zijn heerlijk en domineren samen met de toetsen in de melodie. Zangers Dietwin Elbers en Eline Van de Putte laten zich hier opnieuw van hun beste kant horen, Van der Putte door haar sopraanstem af te wisselen met theatrale zang en Dietwin Elbers klinkt bruut in alle facetten van zijn spectrum.

The Day I Died begint als een typische doom metal track, maar de frivole pianoklanken brengen je aan het twijfelen welke kant het opgaat. Die pianoklanken worden veelvuldig als contrast binnen het metal geweld gebracht en de productie daarvan is uitstekend ingevoegd. Nog een productioneel detail is de toepassing van de drums. Naast het feit dat drummer Yuki technische perfectie etaleert is ook de productie van de drums dynamisch aangebracht in de muziek van InHuman. Heerlijke dubbele bassdrums en een heerlijke sound, zeker als je ervan houdt.

Wat maakt deze cd beter of anders dan alle andere bombastische symfonische metal? De verschillen zitten wat mij betreft in de toevoeging van wat elementen die de muziek de nodige uniciteit meegeeft. De eigenwijze en vastberaden drums in Unfolded, de eigengereide piano in The Day I Died, het creatieve einde van Casus Belli, ogenschijnlijk kleine en onbelangrijke middelen om je muziek een eigen “touch” mee te geven die bij deze recensent bijzonder goed uitpakken. Clichy-matige aanpak van orkestraties worden vermeden, maar pakken toch groots uit, vooral door de prima productie. Ik kan weinig nadelen aan deze cd noemen, dit is een prima debuut van een geroutineerde band. Verplichte aanschaf voor liefhebbers van symfonische metal.