Siegfried Kramer:  gitaar
Jeroen Nauta:  gitaar
Jean-Luc Nealon: basgitaar
Janneke Smids: toetsen
Where Demons Dare (2012)
Through The Eyes Of The Blind (single 2010)

Bij Progwereld hebben we de gewoonte om bijna elk album dat bij ons op de mat valt ook te recenseren. Hiertoe wordt wekelijks de postbus geleegd en de binnengekomen albums verdeeld onder de vrijwilligers. Bij de verdeling wordt natuurlijk gekeken naar de muzikale voorkeur van de recensenten en zo belandt onderhavig album bij mij op de stapel. Nu krijgen wij regelmatig commentaar en tips van onze lezers, met name als we een bij hen geliefd album helemaal afkraken. Een van die tips is “vraag dan een collega er eens naar te luisteren”. Na een aantal luisterbeurten van dit album heb ik die tip dus maar opgevolgd. Echter geen enkele collega wou dit album van mij overnemen. De volgende overweging is dan “geen recensie schrijven want het past niet bij onze website”. Het betreft hier echter een Nederlandse band. De leden zijn behoorlijk actief in de Friese prog-metal scene met deelname aan het collectief “Layered Reality” en het compilatiealbum “Frisian Metal Massacre Volume 1”. Dus heb ik toch de moeite genomen om het album van een eerlijke recensie te voorzien.

Uit bovenstaande inleiding kan geconcludeerd worden dat het album niet helemaal aan mijn eigen muzikale smaak voldoet. Insidiae omschrijft zijn muziek als dynamisch, heavy en melodieus, met een stevig geluid en een progressief randje en noemen dit ‘Progressive Modern Metal’. Ik hou van stevige metalmuziek met veel tempowisselingen en een goede grunt kan mij ook wel bekoren. Maar voor mij is de muziek van Insidiae toch te veel death/trash-achtig, niet gestructureerd en te weinig melodieus. Zanger Harm-Jan Broekema heeft een zware death grunt, waarmee hij onverstaanbare teksten produceert, die hij afwisselt met ‘niet-echt’ cleane vocalen. De grunt is te overheersend aanwezig en waarschijnlijk is zijn normale zangstem al beschadigd door deze wijze van grunten. De cleane vocalen zijn niet geheel zuiver, maar schor en schreeuwerig.

Het album begint, heel origineel, met een drumsolo March Into Hell. Jelle Hamstra laat meteen horen welke stijl muziek je kunt verwachten. Het stevige drumgeluid, met een dubbele bassdrum, dat in Mercany wordt aangevuld met een heavy metal gitaarsound, brengt ons echte onvervalste metalmuziek. Niets bijzonders, niet echt origineel, maar toch moeilijk te vergelijken met andere bands. De productie van het album heeft veel weg van een in eigen garage opgenomen demo. En dat is toch jammer, want daarmee komen de nummers vlak en dof over.

Insidiae heeft in zijn tweejarige bestaan al hard aan de weg getimmerd. Naast dit volwaardige album, een single uit 2010 en twee nummers op het eerder genoemde “Frisian Metal Massacre Volume 1” hebben ze ook in het voorprogramma mogen optreden van MaYaN , Autumn and God Dethroned. Deze band kan het zeker nog ver schoppen bij metalminnend Nederland. Maar of hun volgende album wederom op deze website besproken zal worden, is nog sterk de vraag. Als ze zich meer naar de progressieve kant van “Progressive Modern Metal” bewegen, dan zou dat zeker mogelijk zijn. Ik zal met dit album een ander goed gebruik binnen de Progwereld redactie respecteren en hem aan de ‘kneuzenbeurs’ schenken. Een soort interne ruilbeurs waardoor andere medewerkers het album alsnog kunnen beluisteren.

Mario van Os