Chris Bickley: gitaar
Mike Bidwell: gitaar
Dino Fiorenza: basgitaar
Gaetano Nicolosi: drums en percussie
Luccio Nicolosi: toetsen
A Season To Rock (2012)

Fervente radioluisteraars en in het bijzonder die van Sky Radio klinken de volgende liedjes ongetwijfeld bekend in de oren: Christmas Was A Friend Of Mine van Fay Lovsky, Do They Know It’s Christmas? van Band Aid, Driving Home For Christmas van Chris Rea, Feliz Navidad van José Feliciano, Happy Xmas (War Is Over) van John Lennon, Last Christmas van Wham!, Lonely This Christmas van Mud, Merry Xmas Everybody van Slade, Santa Claus Is Coming To Town van Bruce Springsteen, Thank God It’s Christmas van Queen en Wonderful Christmas Time van Paul McCartney.

Tot vervelends, nee, huilends toe passeren deze Kerstliedjes zeven keer per dag de donkere dagen van de decembermaand. Ik zou haast willen zeggen: “wie is er niet opgegroeid met maar ook hevig ziek geworden van een van deze liedjes?”

In het progressieve rockcircuit is het zoeken naar de speld in de bekende hooiberg wanneer het aankomt op groepen die kerstgetinte nummers spelen. De bekendste die mij te binnen schieten zijn The December People en Trans-Siberian Orchestra. In het bijzonder die laatste band (met leden van Savatage) heeft het tot een kunst verheven elk najaar met een nieuw album op de markt te verschijnen. Al jaren lang worden vervolgens rondom de verschijningsdatum traditioneel zalen en stadions plat gespeeld.

Sinds kort hebben we een nieuwe speler in dit veld: Intuition. Initiator van deze heuse groep is de op Sicilië (Italië) geboren en in de Verenigde Staten woonachtige drummer Geatano Nicolosi. Samen met gitarist Mike Bidwell maakt hij deel uit van de Amerikaanse metalband Iron Horse. Nicolosi liep al jaren met plannen rond een album uit te brengen met kerstliedjes. Voldoende tijd en medemuzikanten weerhielden hem alleen van de praktische uitvoering. Maar nadat hij in 2012 wat Amerikaanse en Italiaanse maten bereid had gevonden deel uit te maken van zijn groep, kon het kerstei “A Season To Rock” gelegd worden.

Wanneer je de tracklist van deze cd bekijkt tref je daar de bekende kerstliedjes op aan. Maar schijn bedriegt, want wanneer je de cd opzet en de nummers langs laat komen hoor je dat Nicolosi het anders heeft aangepakt dan bijvoorbeeld Trans-Siberian Orchestra, ondanks dat de muzikale overeenkomsten met deze band behoorlijk groot zijn. De Amerikaanse Italiaan heeft kwistig in de bestaande arrangementen geschrapt en daar een eigen draai aangegeven. De bij iedereen bekend veronderstelde melodieën zijn voorzien van onverwachte wendingen en spitsvondige variaties op het thema. Verwacht met de kerstgedachte in het achterhoofd geen twaalf zoetsappige nummers. Regelmatig trekt de band flink van leer met stevig gitaarwerk en wervelend toetsenspel. Kerstmuziek met ballen dus, om maar in de sfeer te blijven. Wat dat betreft zijn We Three Kings, Carol Of The Bells, O Come, All Ye Faithful en Joy To The World goede voorbeelden en daardoor een genot om naar te luisteren. De voetballiefhebbers zullen opveren bij het horen van Auld Lang Synne. Gedurende grote voetbaltoernooien waar het Nederlands elftal bij betrokken is wordt immers uit volle borst meegebruld op Wij Houden Van Oranje, waarvan het refrein afkomstig is van dit uit de 17e eeuw stammende Schotse lied.

“A Season To Rock” is, naast de origineel gevonden albumtitel, een vermakelijk album dat je bovendien als geldig excuus kunt aanvoeren om Sky Radio te mijden.