Cum On Feel the Noize (Slade cover)
Human Nature

Toegift 2:
Subterranea

Verslag en fotografie: Ron Kraaijkamp

Nieuw talent

Nee, nu bedoel ik niet de mannen van IQ. Het gaat hier om de mannen van Synaesthesia. Het was me niet bekend dat er een voorprogramma zou zijn. Kennelijk is dat in een later stadium besloten door de mannen van IQ. En dat blijkt te kloppen. Michael Holmes, gitarist van IQ heeft Synaesthesia onder zijn hoede genomen. Meer precies, Adam Warne (nu 20) is vanaf zijn 12e onder de indruk van de muziek van IQ geweest en werkt nu samen met Michael om volgend jaar een cd uit te brengen.

Synaesthesia komt uit het Verenigd Koninkrijk en pretendeert progressieve rock te combineren met synthesizer gedreven alternatieve rockstijlen. Het meeste materiaal is geschreven door Adam. Op het podium is dat terug te zien. Hij is duidelijk de leider van de band door zijn positie op het podium en door de manier van optreden. Hij straalde echt vertrouwen uit.

Synnaethesia kon al om acht uur starten met het optreden en ze brachten vijf nummers ten gehore. Enkele nummers sprongen er duidelijk uit, waarbij de laatste mijn aandacht echt trok. Een lang nummer, ik denk zelfs meer dan tien minuten met veel verschillende stijlen, zonder als los zand aan elkaar te hangen. Als al het materiaal op de in begin 2014 uit te brengen cd van deze kwaliteit is, zeg ik: kopen! Daar hebben de heren overigens al over nagedacht. Ondanks dat het album over enkele maanden uit komt, was bij de merchandise het schijfje te koop in een pre-release versie. Slim!

Oud talent

Ja, nu heb ik het wel over de mannen van IQ. Laten we wel wezen. IQ draait aan een heel tijd mee in de progscene, hier en daar met wisselende bandleden. De meest recente wisseling was op toetsen, waar nu Neil Durant de baas over is.

IQ speelt al tijden onder de naam “The Famous IQ Xmas Bash” concerten rond kersttijd. De meeste in London en sinds 2013 ook in de Boerderij in Zoetermeer. Nu moet je je daar niet te veel van voorstellen. Over het algemeen zijn het normale concerten waarbij de toegift bestaat uit enkele speciaal ingestudeerde ‘Xmas’ nummers, compleet met de kerstmutsen en engel Michael.

IQ Xmas Bash 2013_1

IQ Xmas Bash 2013_2

IQ is sinds april 2013 bezig met een nieuw album en de Xmas bash was het eerste optreden sinds april. Of dat de oorzaak was van het probleem met Micahel’s apparatuur, weet ik niet. Wel dat de bandleden zo professioneel zijn en gewoon door spelen alsof er niets aan de hand is. Gelukkig gebeurde dit alleen tijdens het eerste nummer en werd het nummer It All Stops Here, halverwege de set, niet als zodanig opgevat.

Het was weer allemaal bekend materiaal, en dat is ook waar het publiek voor komt. Goede muziek en het ontmoeten van (muziek)vrienden. Van de nieuwe nummers werden er twee gespeeld. Omdat het nog ruw materiaal betrof, maakte Peter bij voorbaat excuses en verzocht de nummers niet te filmen en op You Tube te plaatsen. We werden getrakteerd op een typisch IQ-geluid. Tijdens live-optredens kan ik de teksten niet goed volgen, juist niet bij nieuwe nummers, dus daar kan ik niets over zeggen. De muziek klonk vertrouwd en toch nieuw. Ik denk dat de schare trouwe fans dit ook verwacht van IQ.

IQ - Peter Nichols

Goed, het is bijna Kerstmis en de band wijdde de toegift hieraan. Zelf vond ik dit het minste deel van het concert. Bekende en minder bekende rock-kerstliedjes werden in een medley gespeeld, met Michael verkleed als engel en de rest met kerstmuts.

Het publiek liet IQ niet gaan en als tweede toegift werd Subterranea ten gehore gebracht. Een mooi nummer om een gezellige, fijne, muziekavond mee af te sluiten.

En wie weet volgend jaar weer. Iedereen een fijne kerst en een progtastisch 2014!

Merry Xmas!