De lol van een curiositeit…
De voornaamste reden dat de naam Jackson Heights nog wel eens in standaardwerken over progressieve rock opduikt, is dat oprichter Lee Jackson voorheen bij oerproggroep The Nice speelde. Nu heeft dit het onvolprezen Esoteric label behaagd om drie van de vier elpees van dit cultgezelschap te remasteren en (überhaupt voor het eerst?) op cd uit te geven.
“Ragamuffins Fool” brengt ons vooral een mix van op Amerikaanse leest geschoeide softrock (zoek het ergens tussen Crosby, Stills, Nash & Young, 10cc en Steely Dan), met hier en daar Beach Boys-achtige samenzang. De toen eigentijdse toetsenapparaten nemen een prominente rol in. Vergeleken met de andere Jackson Heights-platen is “Ragamuffins Fool” wellicht een fractie puntiger, maar een echte grote lijn ontbreekt. Dit maakt de plaat tegelijkertijd zowel fragmentarisch als op een curieuze manier genietbaar. Dat de muziek, ondanks het opgefriste geluid, ‘een tikkeltje’ gedateerd aandoet, zal na deze introductie niet echt verbazen.
Een opgewekt pianoriedeltje opent Maureen. Catchy blijft dit nummer tot het eind. En dat is dezelfde band die het ondanks de koddige titel bijna zwaarmoedige Be Bop en het jazzy Catch A Thief allemaal op hetzelfde album geplaatst heeft. Ook verloochent Lee Jackson zijn afkomst niet door met Chorale (uit de Five Bridges Suite) de band alsnog een klassiek stuk uit zijn The Nice-periode te laten vertolken. En als je denkt alles gehad te hebben, volgt met Poor Peter, ondersteund door banjospel, een exercitie in honky tonky meligheid.
“Ragamuffins Fool” is een aardig plaatje, misschien wel Jackson Heights’ aardigste. Is mijn leven erdoor op zijn kop gezet? Nee. Is dat te allen tijde een relevante vraag? Ook niet. We hebben hier te maken met niets meer en niets minder dan… de lol van een curiositeit.
Casper Middelkamp