Kites (1976)
Waves (1975)
Floating World (1974)
Last Autumn's Dream (1972)
Released (1971)
Jade Warrior (1971)

“Kites” is de alweer de zesde release van Jade Warrior. Na eerst drie albums met rock, jazz, Afrikaanse en oriëntaalse muziek vol te spelen komt de band in 1974 bij Island Records onder contract. De eerste twee albums, “Floating World” en “Waves” zijn weinig succesvol geweest.

De band is echter overtuigd van haar kunnen en betreedt ook met “Kites” overwegend dezelfde paden als bij haar twee voorgangers.”Kites” ziet het levenslicht in 1976 en evenals haar voorganger “Waves” wordt “Kites” gekenmerkt door een duidelijke tweedeling. Had de tweedeling bij “Waves” een voor de hand liggende reden: de maximale lengte van een vinylplaat, bij “Kites” zijn het twee verschillende composities de achterliggende gedachte. Viel op “Floating World” en “Waves” overwegend ambientachtige muziek te horen, bij Kites is gekozen voor een meer orkestrale opzet, door het gebruik van een koor, een strijkkwartet, een piano en een viool.

Deel 1 gaat over een muzikale interpretatie van een schilderij van Paul Klee: “Plant, Earth And The Kingdom Of The Air” en wordt gedomineerd door het fluitspel van Field. Deel twee vertelt het verhaal van Teh Ch’eng, een monnik uit China die leefde in de 9e eeuw na Christus en is een werkstuk van gitarist Duhig. De totale duur van de cd is 36 minuten en in die tijd komen 12 songs voorbij. Dat lijkt weinig, maar doordat de songs allemaal in elkaar overlopen kunnen we ook hier spreken van twee lange epics. De muziek bestaat als het ware uit vele lagen die over elkaar heen worden gelegd. De lagen, gespeeld door de fluit, strijkkwartet, piano en viool of gezongen door het koor, hebben allemaal verschillende vertrekpunten en lijken soms op zichzelf te staan, maar bij goed luisteren merk je dat ze toch een geheel vormen. Het album sluitstuk, een werkelijk prachtige compositie, heeft deze zelfde kenmerken: het begin bestaat uit zachte ambient geluiden, waarna de fluit invalt. Vervolgens komen de viool en de piano het geheel aanvullen. Als laatste komen de gitaar en het strijkkwartet aanschuiven, waarna het heel stil wordt en net op moment dat je denkt dat de plaat is afgelopen volgt de genadeklap van de samoerai.

Samen met “Waves” behoort “Kites” in mijn opinie tot de betere Jade Warrior albums. Herkenbaarheid en vergelijkingen zijn ook nu weer ver te zoeken. De orkestrale opzet zorgt ervoor dat het lijkt alsof je naar een klassiek album hebt geluisterd. De thema’s worden dankzij de diversiteit aan instrumenten goed uitgevoerd.

Ewout Boonen