Fanatic (2003)
Understand (2000)
As Daylight Fades (1998)
Somersault (1997)
Across The Water (1994)
More Than Meets The Eye (1992, heruitgave: 2005)

In de zomer van 1999 kreeg ik via via een cassettebandje (je weet wel, zo’n hardplastic ding met een dun donker lint erin) in mijn handen gedrukt met de mededeling: “als je van neoprog houdt, moet je hier eens naar luisteren”. Een week later ging ik met de auto op vakantie naar Luxemburg en besloot ik het bandje eens te beluisteren. Vanaf de eerste luisterbeurt was ik verkocht en die vakantie heb ik naar niets anders geluisterd. Wat een energie, wat een sterke melodieën en wat een fan-tas-ti-sche gitaarsolo’s!

Het geluid, de keuze van de nummers, het plezier en enthousiasme waarmee er gespeeld wordt, maken van deze live-cd een ware belevenis. Door de uitstekende keuze van de nummers blijft de gang er lekker in zitten en verval je van het ene in het andere hoogtepunt. Na de ontspannende woorden van een sensuele damesstem maakt de band meteen een vliegende start met het up-tempo Sleepwalk. Meteen laat gitarist / zanger Gary Chandler horen dat hij een zeer begenadigde gitarist is en brengt hij je als luisteraar in hogere sferen met zijn hyper melodische gitaarsolo’s. Af en toe doet hij een stapje terug en krijgen de toetsen van Mike Torr wat meer de ruimte.

Daylight Fades opent rustig met tokkelend gitaarspel en zacht zwevend toetsenspel. Als de drums en basgitaar erbij komen krijgt het nummer wat meer vaart. De zang van Chandler is sterk. Zijn geluid is misschien wat monotoon, maar past uitstekend bij de muziek. De solo die Chandler tegen het einde speelt, is wederom van hoog niveau. Het nummer loopt over in Wonderfull World waarin met name het ijzersterke basspel van Steve Hunt opvalt. De toetsen van Mike Torr krijgen – vooral in het begin van het nummer – een stuk meer vrijheid en hij benut die ook uitstekend. Toch is de absolute hoofdrol wederom en terecht weggelegd voor het gitaarspel van Gary Chandler.

Mijn favoriete Jadis nummer tot nu toe is nog altijd The Beginning And The End van het debuut album “More Than Meets The Eye“. De melodie, de vloeiende tempowisselingen, het warm snorrende basspel en de inkleurende rol van de toetsen; ik vind het allemaal geweldig. Maar wat het nummer voor mij zo bijzonder maakt, is de fantastische gitaarsolo tegen het einde. Zo veel melodie en zoveel emotie zitten er in verweven. Ik beluister dit nummer elke maand wel een paar keer en de solo blijft me raken.

De ballade van het album is het mooie gedragen More Than Meets The Eye met een gastoptreden van Martin Orford op de dwarsfluit. Na dit album verving Orford trouwens toetsenist Mike Torr. Het nummer is kort, maar erg mooi. Vooral het nah-nah-nah gedeelte is simpel maar doeltreffend.

Het heerlijke No Sacrifice en het stevige Holding Your Breath vormen de finale van deze uitstekende live-cd. Op beide nummers haalt Gary Chandler weer alles uit zijn Fender Stratocaster en speelt hij de ene na de andere gitaarsolo.

Jadis is typisch zo’n band die live het beste tot zijn recht komt. Op de studioalbums klinkt de muziek vaak wat ingetogen en een tikkeltje braaf, maar live komen de nummers het beste tot hun recht en staat de muziek als een huis. Over boerenkool moet altijd de vorst heen en over Jadis nummers moet altijd een paar concerten heen. Beetje flauwe uitspaak misschien, maar het is echt zo. Op een studioalbum staan de nummers zoals de band er op dat moment naar kijkt; tijdens de live-optredens worden er kleine dingen veranderd en bijgeschaafd, zodat na pakweg een jaar het nummer zijn perfectie heeft bereikt.

Op dit live-album zal je tien perfecte Jadis nummers aantreffen. Deze cd beluister je niet, die onderga je. Je wordt helemaal meegesleurd in de muziek en na 70 minuten laat de band je achter met een geweldig gevoel en een flinke dosis energie.

Maarten Goossensen