De zoon van componist Maurice Jarre zal bij velen bekend zijn van de eerste twee cd’s “Oxygene” en “Equinoxe”. Die twee schijven van Jean Michel Jarre rechtvaardigen naar mijn mening de aandacht van de progressieve muziekliefhebber en dien je minstens één maal in je leven tot je genomen te hebben. De mening dat de toetsentovenaar (en pionier in het ontwikkelen van geluid) in begin van zijn carrière ook zijn meest aansprekende muziek opnam, wordt hoogstwaarschijnlijk door hem zelf gedeeld, want de Fransman blijft er op terugkomen. Nu ook weer met Aero (Anthology Of Electronic Revisited Originals), een soort van alle vijftien goed verzamelcd, maar dan anders, want de nummers zijn (gedeeltelijk) opnieuw ingespeeld, aangevuld met wat nieuwe effecten en voorzien van overgangstukjes (zogenaamde scenes). Ook zijn er drie nieuwe nummers te beluisteren en brengt de man ons surround versies van zijn bekendste materiaal.
Meer dan 60 miljoen geluidsdragers heeft hij verkocht in 28 jaar. Succes is echter geen garantie voor een gelukkig leven zoals Jarre het zelf stelt en hij maakt zijn keuzes dan ook puur op eigen gevoel. En het moet gezegd worden dat “Aero”, ondanks dat ik alle nummers ken, een geweldige ontdekkingsreis door de elektronische muziek blijft en de geluidskwaliteit is werkelijk om je vingers bij af te likken. Ik heb in elk geval nog nooit iets vergelijkbaars gehoord!
Voor even worden de jazz en lounge experimenten die hij ons met “Metamorphosis” en “Sessions 2000” voor de voeten wierp aan de kant geschoven en is het genieten geblazen met de zo bekende trek en blubber geluiden. De kenner weet waar ik over spreek en ben je dat niet dan hoop ik dat ik je er nieuwsgierig naar maak.
Het eerste onbekende nummer is Aero. Het nummer heeft wel wat weg van de verrichtingen van house musicus Robert Miles, wellicht bekend van de hit Children. Oppervlakkig gezien zou je kunnen stellen dat zo’n jongen dat toch niet nodig heeft, maar dit is duidelijk een zaak van wie beïnvloedde wie? Het nieuwe Aerology zal als eerste single van het album gaan fungeren en dat is een typisch Jarre nummer. Aanstekelijk, een ouderwets lekkere melodie en voorzien van een beat die je in principe harder had kunnen laten rijden, ware het niet dat die activiteit tegenwoordig teveel kost. Verrijkt met effecten en verschillende geluiden had dit met toevoeging van gitaar ook als een Mike Oldfield stuk kunnen klinken. Dit blijft een interessant nummer tot in lengte van dagen.
Alle facelifts spreken mij aan. Het ligt ook niet voor de hand dat de artiest niet respectvol met zijn eigen werk om zou zijn gegaan. De diepte in de muziek is geweldig en klinkt mijlenver van het oppervlakkige van veel synthesizeralbums. Souvenir Of China krijgt met Jarre’s actie een nieuwe kans. Lekker relaxed wordt de toehoorder meegenomen op de reis door Peking. De collectie van songs is op zich wel een beetje tegendraads te noemen, al hoor je mij er niet over klagen. Misschien zag de Fransman zijn kans schoon om zijn oudere werk up to date te brengen? Maar dan toch niets van “Revolutions” en “Waiting For Cousteau”, maar wel weer een song van “Chronology”.
De visuele meerwaarde van de dvd snap ik niet. Of je moet het niet vervelend vinden om 73 minuten lang naar de verrichtingen van twee ogen (actrice en vriendin Anne Parillaud leende zich ervoor) te kijken. Minimalistisch tot op het bot en Jarre zal dit wel weer kunst of een statement noemen. Het zou voor mij echter de meest overbodige dvd op de markt zijn, ware het niet dat het ook nog 5.1 muziek bevat (identiek aan de cd) die je een andere beleving geeft dan de stereo versies (detail: Jarre vindt dat stereo hem beperkt in zijn mogelijkheden).
Ken je nog geen muziek van Jean Michel Jarre dan is dit een aanrader van ‘jewel’ste! Fans zullen dit ook zonder twijfel aan hun collectie toevoegen, omdat dit niet een ordinaire verzamelcd is. Audiofielen zullen Jarre prijzen met het oppoetsen van het blazoen en tegen een ieder die dit leest zou ik willen zeggen dat je werkelijk nog nooit zoiets gehoord hebt. Jarre’s muziek klinkt vitaler dan ooit. Ik garandeer je dat niemand die zich muziekliefhebber noemt de Aero ervaring snel zal vergeten en wedden dat je tenminste één keer het woord ‘geweldig’ gaat produceren?