Alan Reed: zang op A Long Time From Now
Pete Riley: drums
Andy Staples: basgitaar
Mike Stobbie: toetsen
Elder Creek (2014)
Jessica (2009)

Jeff Green is een in Amerika geboren zanger en gitarist, die al in de jaren ’80 naar Groot Brittannië  vertrok en tegenwoordig woonachtig is in Ierland. Dit is zijn tweede soloplaat, hoewel zijn vorige plaat “Jessica” verscheen onder zijn eigen naam, en deze nieuwe plaat het woordje –project erachter krijgt geplakt.

Ging de eerste plaat over zijn doodgeboren dochter Jessica, “Elder Creek” handelt over de aftakeling en uiteindelijke dood van zijn grootmoeder Coralie Olney Green, die leed aan de ziekte van Alzheimer. Jeff en zijn broer Tom Green, verantwoordelijk voor veel van de teksten, hadden een sterke band met hun oma, en zij was dan ook degene die Jeff meenam naar zijn muzieklessen en naar vroege concerten.

Ondanks het zware onderwerp is “Elder Creek” allesbehalve zwaar op de hand. Integendeel, de plaat klinkt fris en toegankelijk. Dat komt waarschijnlijk voor een deel door de achtergrond van Green. Hoewel hij al jaren woonachtig is op de Britse eilanden, gasten als Sean Filkins, Mike Stobbie en Alan Reed van de partij zijn, en de plaat ook nog eens wordt uitgebracht door het hoogst Britse prog-kwaliteits-label F2/Festival Music, klinkt de muziek eigenlijk best Amerikaans, en past eigenlijk nog het beste te plaatsen naast bands Iluvatar, IZZ, Perfect Beings, Salem Hill en bijvoorbeeld Jason Hart’s project I And Thou. Jeff Green’s ervaring als gitarist en zanger bij de Eagles-tribute band Illegal Eagles zorgt er tevens voor dat “Elder Creek” ook een prettig Westcoast-tintje meekrijgt.

Daarbij kent de plaat drie sterke troeven. Om te beginnen wordt er gesoleerd naar hartenlust. Jeff Green blijkt een fabelachtig goede gitarist te zijn, die direct doorstoot naar de eredivisie van mijn favoriete gitaristen. Hij heeft een ronde, melodieuze toon, maar is tevens vingervlug, zonder ook maar enige haast in zijn solo’s te hebben. Maar ook Mike Stobbie weet op de toetsen aardig wat synthesizersolo’s, met name op Mini-Moog, uit zijn handen te schudden. Als schoolvoorbeeld van deze troef zou ik de track Our First Meeting willen noemen.

De tweede troef is zijn de sterke melodieën, verpakt in een ijzersterke productie. Refreinen van de gezongen liedjes blijven dagenlang in je hoofd doorzingen en thema’s van de instrumentale nummers vergeet je eveneens nooit meer. Daarbij duren solo’s zelden te lang of te kort, en de opbouw van de nummers is voorbeeldig. Een goed voorbeeld daarvan is het instrumentale Point Blunt Light, dat in zeven minuten wel tachtig verschillende snaarinstrumenten laat horen, talloze solo’s en dan ook nog twee flitsende toetsensolo’s. En dat lukt Jeff Green zonder dat het liedje een drukte van jewelste wordt.

Ten slotte kan Jeff Green ook nog eens heel aardig zingen. Hoewel Sean Filkins het titelnummer meezingt en Alan Reed in het lange A Long Time From Now een gedeelte voor zijn rekening neemt, beschikt Jeff zelf over een prettige stem die een beetje het midden houdt tussen Glen Frey, Don Henley, Randy Meisner en Timothy B. Schmit, dus ik kan me goed voorstellen dat hij bij zijn Illegal Eagles zo’n beetje alles kan zingen. Ik fantaseerde al een beetje dat ik hem goed Meisner’s Take It To The Limit zou zien zingen, en wie schetste mijn verbazing: https://www.youtube.com/watch?v=EU2yfF5X_fY. Ik denk dat hij ook Schmitt’s I Can’t Tell You Why voor zijn rekening neemt, alsmede Felder’s solo daarin.

Dat dit zo’n genietbare plaat is, lijkt in schril contrast te staan met het thema van de plaat, dat immers gaat over de ‘reis’ die zijn oma maakt, door het land van Alzheimer met als enig eindstation de dood. Maar niets is minder waar. Jeff Green wil met hulp van zijn broer en de leden van zijn project vooral mooie herinneringen koesteren, en zelfs mogen lachen om de genante situaties die de beginfase van Alzheimer in het publieke leven met zich meebrachten.

Hoe dan ook, het zal duidelijk zijn dat het Jeff Green uitstekend gelukt is van “Elder Creek” zo’n typisch, lekkere, symfonische rockplaat te maken. Mooi gezongen, goed gespeeld, prettige muziek om naar te luisteren. Op naar plaat nummer drie!