Living In The Past (1972)

Thick As A Brick (1972)

Aqualung (1971)

Benefit (1970)

Stand Up (1969)

This Was (1968)

De beroemde Madison Square Garden, afgekort MSG, en ook wel liefkozend The Garden genoemd, is een zaal in New York, waar bij concerten zo’n 20.000 mensen in passen. Leve Google! Ik heb altijd al willen zien welke zaal dat is, want hij wordt vaak genoemd bij live-concerten. Nou, deze:

madison-square-garden

Om en nabij dertig jaar voordat bovenstaand plaatje digitaal werd geschoten en op het wereldwijde net geknald, concerteerde het Britse Jethro Tull op 14 oktober 1978 voor een uitverkochte Madison Square Garden. Het optreden werd tevens op de televisie uitgezonden, waardoor het de eerste band was die vanuit Amerika op de Britse buis kwam. De tournee die Jethro Tull in het kader van het album “Heavy Horses” deed, was tevens de concertreeks die de liveplaat “Bursting Out” zou bewerkstelligen. Zowaar een gouden line-up, met naast Ian Anderson en Martin Barre, de toetsenisten David Palmer en John Evan, de fantastische drummer Barriemore Barlow en nieuweling Tony Williams, die voor de zieke (en later komen te overlijden) bassist John Glascock insprong. Na deze uitzending zou Jethro Tull in deze bezetting nog moeizaam “Stormwatch” maken en was de gouden periode van Tull via het half-solo misbaksel “A” volgens velen op.

De dvd is een vrij letterlijke vertaling van de toenmalige televisie-uitzending. Het grappige is dat er wel videomateriaal bestaat van hetgeen is uitgezonden, maar louter audiomateriaal van het voorgaande en de toegiften, dus op de momenten dat de televisie-uitzending stopte. Dat gaat dus als volgt. Tull speelt drie tracks. Je ziet geen beeld, slechts een stilstaande foto. Je hoort wel een band in topvorm, onder meer een gloedvolle uitvoering van Sweet Dream. Vervolgens zegt Anderson dat “we zo meteen on air gaan” en verdwijnt van het toneel met zijn band. Dan is er beeld en zie je Tull in volle glorie. Anderson kondigt met zijn gebruikelijke humor en aanstekelijke enthousiasme het gebeuren aan en heet het publiek thuis en in de zaal welkom. Halverwege Locomotive Breath, dus als de uitzending weer stopt, stopt ook het beeld. Jammer, maar gelukkig gaat het geluid door, en kent in de vorm van toegiften onder meer het geweldige My God dat leuk overgaat in Cross-Eyed Mary. Anderson vertelt het publiek dat het kan relaxen, de video is gestopt. Grappig.

De bijgeleverde cd is ontdaan van alle aan- en afkondigingen, zodat deze slechts de complete 78 minuten muziek geeft. Wel zo prettig voor op je werk. Het concert viel in dezelfde reeks die niet veel later de liveplaat “Bursting Out” zou opleveren, maar het moet gezegd worden: dit is een betere live-vertolking. Wat betreft de cd zal ik deze vaker draaien.

Toch is de dvd het leukst. Ondanks het gemis aan beelden bij de eerste drie nummers, en bij de toegiften, betreft het een unieke en vooral zeer complete registratie van Tull in zijn hoogtijdagen. Wat springt de bebaarde Anderson toch rond op dat podium, en wat is het toch geweldig als hij voor het eerst zijn fluit bespeelt! Hij beweegt het ding als een fallus in de rondte, trekt de meest lelijke grimassen en – ja! – hij speelt op één been. Ondanks dat ik Tull drie keer live zag, was dat een pose die ik slechts uit verhalen kende.

De rest van de band, inclusief de waanzinnig spelende Martin Barre, beweegt zich wat bescheiden op het podium. Grote uitzondering is toetsenist John Evan, die met zijn hilarische bekken achter het orgel of de piano het publiek en daarmee ook mij buitengewoon weet te vermaken. Wat een clown! En wat jammer dat hij niet meer tot de groep behoort. Belangrijkste constatering is natuurlijk dat de band niet alleen zeer aangenaam is om naar te kijken, maar ook nog eens een levende en nagenoeg perfecte set neerzet. Alles lijkt te kloppen op deze dvd. Verplichte kost van Jethro Tull-fans en een welkome introductie van zij die niets kennen van de band.