Als er één persoon is die bijna alle paden binnen de progressieve rock wel heeft bewandeld, moet dat John Wetton zijn. De eclectische prog van King Crimson, de Art Rock van Roxy Music, de meer rechttoe rechtaan hardrock van Uriah Heep, mede-oprichter van één van de eerste prog supergroepen U.K. en de prog meets AOR van Asia. En deze opsomming is niet eens limitatief! Hiernaast heeft de man ook nog een imposante reeks soloalbums op zijn naam staan. Overigens bestaat het merendeel van zijn solodiscografie uit livealbums. Wetton was dan ook zeer frequent op de podia te vinden.
Een bijkomstigheid van regelmatig optreden is dat er natuurlijk altijd wel ergens iemand met opnameapparatuur in de zaal te vinden is. Dit leidde begin deze eeuw tot een drietal uitgaven dat de contradictio in terminis ‘Official Bootlegs’ meekreeg. Het betrof “Live In Argentina 1996”, “Live In Osaka 1997” en “Live At The Sun Plaza Tokyo 1999”. Deze opnames zijn volgens de bijgevoegde informatie al tien jaar niet meer te krijgen. Voor “The Official Bootleg Archive Vol 1” zijn deze concertopnamen nu gebundeld in deze set van zes cd’s.
De albums zijn geremasterd en klinken – met uitzondering van de laatste twee cd’s – alleszins acceptabel. De opnames uit Tokyo klinken nog steeds alsof ze ergens achter in de zaal zijn gemaakt en zijn misschien nog het meest interessant vanwege de deelname van gitarist David Kilminster die op de andere twee bootlegs niet aanwezig is. Wetton wordt hier verder vergezeld door Martin Orford op toetsen en Steve Christey op drums. Op de eerste twee cd’s is Orford eveneens aanwezig met verder Thomas Lang op drums en Billy Liesegang op gitaar. Deze laatste twee worden op cd drie en vier aangevuld met John Young op toetsen. Al met al een aantal indrukwekkende namen om als begeleidingsband te hebben.
Het tweede concert in deze set is veruit de meest interessante aangezien de geluidskwaliteit hier meer dan acceptabel is, maar vooral omdat John Wetton hier uitstekend bij stem is. Zijn op dat moment recent verschenen soloalbum “Arkangel” is goed vertegenwoordigd en, eerlijk is eerlijk, dit zijn niet zijn beste nummers. Op zijn soloalbums komt Wetton toch meer over als liedjessmid, terwijl hij in groepsverband toch vaak werd geprezen om zijn improvisatietalent en zijn kwaliteiten als bassist. Gelukkig laat Wetton niet na om de grote krakers van King Crimson, Asia en U.K. te spelen en dit zijn de beste momenten tijdens zijn optredens zoals ook aan de reactie van het publiek is te merken. Wel valt na drie uitvoeringen van Starless te concluderen dat er niets boven de imposante studio-uitvoering van dit grandioze nummer gaat.
Hoewel deze set de nodige doublures bevat is het een mooie presentatie van het livewerk van één van de bekendere en misschien ook wel betere stemmen binnen de prog en Wetton en zijn begeleiders zijn prima op dreef. De geluidskwaliteit op de eerste vier cd’s is prima (gezien het feit dat het officiële bootlegs zijn). Een mooi overzicht van de toch wel indrukwekkende carrière van John Wetton. De toevoeging ‘Volume 1’ achter de titel impliceert wellicht dat er nog meer uitgaven aan zitten te komen. De fans kunnen dus alvast geld opzij gaan leggen.
Inmiddels is bekend gemaakt dat John Wetton is overleden. Een geweldig artiest binnen de prog is niet meer onder ons. Gelukkig kunnen we ons prijzen met een geweldige nalatenschap die deze sympathieke grootheid heeft achtergelaten. Deze “Bootleg Archive” is daar slechts een kleine voetnoot in.