Zo goed als nieuw, zo goed als oud! Als je op dezelfde dag twee albums laat verschijnen, dan loop je het risico dat die in een en hetzelfde verhaal worden geperst. Gemak dient de mens tenslotte. En ook uw recensent is, hoewel sommigen daar misschien geregeld aan twijfelen, niks menselijks vreemd. Het feit dat beide platen, elk op hun eigen manier, dezelfde insteek hebben, pleit nog eens extra voor deze ruimtebesparende aanpak. “The Gathering” bevat namelijk opgepoetst eigen materiaal dat in de herhaling gaat en “Unlocking The Past” staat vol met bewerkingen van gekende (hard)rockklassiekers van weleer. Het is dus twee maal oude koek die onze vriend Jorn heeft herverpakt. Deze verwoede recycledrift zou hem een geschikt ambassadeur van de milieubeweging maken. Maar goed, laten we niet afdwalen.
Meesterzanger Jorn Lande werd ooit geboren, evenals de meeste onder ons. In zijn geval vond de baarmoederuittocht zo’n 40 jaar geleden plaats in Rjukan, een stadje in het hart van het koude Noorwegen. Hij maakte zijn eerste plaatje in 1993 met de band Vagabond en er zouden er nog vele volgen. In progressieve kringen maakte hij furore met ARK, maar ook zijn invulling van het eerste album van Beyond Twilight heeft aldaar een diepe indruk achtergelaten. Echt grootschalige erkenning en roem vergaarde hij met Masterplan, een op Duitse leest geschoeide melodieuze metalformatie. Ook die succesvolle band heeft hij inmiddels vaarwel gezegd, om zich definitief volledig te storten op een solocarrière. Geen onbekend terrein, want naast zijn bandactiviteiten heeft Jorn Lande, onder de naam Jorn, altijd al zijn eigen platen uitgebracht.
Uit de gedachte om die vroegere, soms wellicht wat minder opgemerkte, solistische verrichtingen opnieuw onder de aandacht te brengen, is nu “The Gathering” verschenen. Het gros van het materiaal op deze cd komt van zijn eerdere soloplaten, maar er staan ook nummers van ARK en Millenium op, een andere band waar Jorn ooit deel van uitmaakte. Van ARK’s eerste album uit 1999 krijgen we “Where The Wind Blows” te horen en van Millenium’s “Hourglass” (2000) het gelijknamige titelnummer. Voor het overige is de solo-cd “Wordchanger” ruimschoots vertegenwoordigd, met “Out Of Every Nation” (2004) op een goede tweede plaats. “Starfire” (2000) komt er met maar twee songs wat karig vanaf. Overigens werden speciaal voor “The Gathering” sommige stukken opnieuw opgenomen, andere werden flink afgestoft en kregen een nieuwe, modernere mix.
“Unlocking The Past” roept vooral zoete herinneringen op aan lang vervlogen tijden. Schitterende songs als “On And On” (Michael Schenker Group) en “Cold Sweat” (Thin Lizzy) worden door Jorn met respect behandeld en volledig in hun waarde gelaten. De originele versies blijven echter ongeëvenaard. In nummers als Fool For Your Loving (Whitesnake), Kill The King (Rainbow) en Lonely Is The Word/Letters From Earth (Black Sabbath) hoor je waar Jorn de zangmosterd heeft gehaald. Hoezo David Coverdale, hoezo Ronnie James Dio! Het zijn enkele grote voorbeelden en de leerling doet hier weinig tot niks voor onder. Minder bekende tracks zijn wellicht Naked City (Kiss) en The Day The Earth Caught Fire (City Boy). Als iemand zich nog afvraagt waar het Zweedse progressieve gezelschap van A.C.T. zijn inspiratie vandaan haalt, dan maakt beluistering van laatstgenoemde song wellicht een boel duidelijk.
Jorn Lande heeft met deze twee albums een uitstekend beeld gegeven van zijn roots en eerdere muzikale prestaties. Het is een fraaie afsluiting van zijn verleden en daarmee een mooi vertrekpunt voor het vervolg van zijn carrière. Nu wordt het weer de hoogste tijd om met iets echt wezenlijk nieuws op de proppen te komen.
Joost Boley