Aannames…
Niets is de mensheid vreemd en zeker het gebruik van aannames niet. Zo had ik er ook eentje toen ik de envelop opende waarin de hier besproken cd in zat. Ach nee, een progmetal cd met een conceptmatig science fiction verhaal over de toekomst met, alsof het nog erger kan, een heus space-ship op de voorkant. Dan gaan de messen zich vanzelf slijpen en wordt de pen alvast in het zuiverste azijn gedoopt. Tot het moment dat je de promosheet eens aandachtig door gaat lezen. Dan valt je oog ineens op de bandnaam Krux! Het Zweedse gezelschap dat complexe metal aan de man brengt met de nodige doom invloeden. Deze band bracht in 2002 namelijk een uitstekend naamloos debuut album uit en dan wordt ineens de volle aandacht getrokken. Een van de mannen achter Krux is Carl Westholm die ook met de progressieve band Carptree prima albums maakt. Deze Carl Westholm is de drijvende kracht achter het project Jupiter Society dat met “First Contact // Last Warning” een plaat uitbrengt welke de muzikale werelden van Krux en Carptree met elkaar doet kruisen. Om alle touwtjes maar in eigen handen te houden is Westholm behalve toetsenist, computertechnicus ook nog de producer van deze cd.
Vroeg of laat valt tijdens een bespreking van dit soort type cd’s de naam Ayreon wel eens een keer. Aangezien iedereen daar op zit te wachten kom ik er dan gelijk maar mee. Net zoals Ayreon maakt Jupiter Society gebruik van meerdere zangers, zitten er typische Ayreon toetsensolo’s in verwerkt en zijn ook de door Arjen Lucassen veelvuldig ingezette gedubte stevige slaggitaarpartijen hier en daar aanwezig. Maar als geheel is Jupiter Society wat gedurfder als een willekeurige plaat van Ayreon. Er wordt veel gebruik gemaakt van vrouwenkoortjes, de vocoder en zelfs een computerstem wordt ingezet en moderne danceritmes (zonder dat het dance wordt) komen voorbij. De productie is wat droger dan bij het bombastische project van de lange Brabander en de elektrische piano komt een stuk vaker voorbij hetgeen de subtiliteit ten goede komt. De spanningsboog wordt wat verder opgerekt zodat het geheel wat fijner is om keer op keer naar te luisteren. De ene keer een prachtig piano stuk met atmosferische klanken er onder en de andere keer komen de raggende gitaren je in het gezicht slaan.
Net zoals bij Ayreon (laatste keer dat deze naam valt) is het met de verschillende zangstemmen prima in orde. Het adressenboekje van Westholm is enkel wat beperkter en daarom zijn er vrijwel enkel artiesten te horen die dichtbij het muzikale wereldje van Carl Westholm staan. De bekendste zanger is Mats Levén die ook bij Krux zingt, maar ook bekend is van Therion en Yngwie Malmsteen. Net zoals Levén zijn vrijwel alle vocalisten en instrumentalisten wel ergens verbonden met Krux of Carptree zodat deze Zweedse ‘familie’ geen verrassingen voor elkander heeft. Hierdoor kunnen de complexiteit en stevigheid van Krux zich uitstekend mengen met het subtiele en symfonische van Carptree. Een prima Zweeds kruidenmengsel in de vorm van een originele progmetal plaat.
Al met al een goede cd binnen het genre. Voor de wat meer ervaren progmetalfanaat die ook weer eens een verdieping hoger wil kijken is dit album zelfs een must have en dat mag je met een gerust hart van mij aannemen!
Check de MySpace pagina van de groep als je nog niet helemaal overtuigd bent na dit betoog en oordeel zelf!
Sander Kok