Het is misschien moeilijk om je voor te stellen, maar eind jaren ’80 /begin ’90 was internet nog niet algemeen bekend en beschikbaar voor iedereen. Grote websites met info of het eenvoudig zoeken naar informatie over dingen die je interesseren was er niet bij.
Ook in die tijd was progressieve muziek een onderbelichte en niet breed bekende muziekstroming die zeker ook niet op de radio te beluisteren was. Via fanzines, online nieuwsbrieven en directe contacten werd muziek besproken en gedeeld. Door uitwisseling van muziek via cassettebandjes bleef de progmuziek groeien. Ik herinner me onder andere een wereldwijd uitwisselingsproject, “Desert Island Tapes”, waarbij via een soort kettingbrief een compilatietape werd verspreid. Op deze wijze kon ‘onze’ muziek toch ontdekt en bekend blijven in het ‘ondergrondse’ circuit.
In Nederland kregen we het onafhankelijk blad Sym-info, later SI Magazine en nu bekend als iO-Pages, dat als een gestencild pakje papier bij de betere platenzaken kon worden opgehaald. We kregen ook e-zinesnieuwsletter, die via email als abonnement wordt verstuurd – en later zagen websites als DPRP (1995) en Progwereld (2001) het licht.
Kev Rowland begint in die tijd te schrijven voor Feedback, een fanzine over alle facetten van de progressieve muziek. In “The Progressive Underground” zijn alle recensies en interviews opgenomen die Rowland heeft gedaan in de periode 1991 t/m 2006 (van de oprichting tot zijn verhuizing naar Nieuw Zeeland). Het werk is opgedeeld in drie delen omdat het geheel – meer dan een half miljoen woorden! – gewoonweg te groot is voor één boek. Het eerste deel, dat op 1 maart 2019 verscheen, bevat alle album reviews van A(.C.T.) t/m H(usband, Gary) en het tweede deel, dat recentelijk op 1 oktober 2019 is verschenen, bevat alle album reviews van I(con) t/m S(yzygy). Het derde deel, dat eind van dit jaar nog zal verschijnen, bevat dan alle resterende album reviews (T t/m Z), alle dvd/video/live reviews en interviews.
In totaal een indrukwekkend archief van de meest uiteenlopende progressieve rock in een periode van zestien jaar. Een periode die – na de beginperiode in de jaren zeventig van de progrock met namen als Jethro Tull, Genesis, Pink Floyd, King Crimson, ELP en Gentle Giant – kenmerkend is voor het huidige progressieve rock genre. En de opkomst van Marillion, Arena, Galahad en Porcupine Tree. Maar naast de grote namen in de prog behandeld Rowland een veelheid aan kleine, soms nog onbekend gebleven, bands. Nu ze zijn opgenomen in dit archief en kan niemand ze meer vergeten.
Dat Rowland bekend is in de progressieve rockscene, zowel bij labels, bands en overige prog magazines en websites, lijkt wel uit de indrukwekkende staat van dienst van deze auteur. Veel musici willen graag besproken worden en stuurden vanaf de begintijd hun muziek op. Mede dankzij dit pionierswerk kunnen wij ook hier ons werk doen. Vele bands danken hun bekendheid wellicht ook aan de reviews van Rowland. Een band als Big Big Train werd bekend na reviews van Kev Rowland. Dat Greg Spawton en Clive Nolan op de achterkant van het eerste volume dan ook hun review en dankwoord geven op dit boek, zegt genoeg.
Het eerste volume heeft verder een Voorwoord van Stu Nicholson (Galahad), terwijl het tweede volume wordt ingeleid door Mark Colton (Credo), met op de achterkant commentaar van Nick Barrett (Pendragon) en Martin Orford (IQ, Jadis).
Deze indrukwekkende samenvoeging door Kev Rowland uit de periode 1991 t/m 2006 beslaat in totaal ruim 900 pagina’s aan reviews, interviews en live-besprekingen. Het geeft daarmee een mooi beeld van de heropstanding van de progressieve muziek, die ondanks de radiostilte en gebrek aan mediapubliciteit, kon uitgroeien tot de muziekstroming waar wij allen zoveel van houden. En dit wellicht (mede) dankzij Kev Rowland en al zijn collega’s bij bladen, fanzines en websites, die blijven geloven in deze mooie muziek. Overigens is Kev Rowland nog lang niet klaar met zijn beoordelingen te geven aan de hedendaagse progmuziek. Op Progarchives is hij een belangrijke medewerker, die daar ook al vele reviews op zijn naam heeft staan.