Soul Searchin Song (11:27)
John Bassett: zang, basgitaar, gitaar, toetsen
Fantastic Freak Show Carnival (2005)
Crowning Glory (2004)
Son Of A Nun (2003)
Non Slip (2001)

Kingbathmat is het kindje van de Engelsman John Bassett, die onder die naam intussen 4 cd’s en een aantal cassettes heeft uitgebracht. “Fantastic Freak Show Carnival” is niet alleen de logische volgende stap in zijn ontwikkeling als solomuzikant, het is ook zijn beste plaat.Bassett maakt er geen geheim van door welke bands hij is beïnvloed. Zelf noemt hij The Beatles, Black Sabbath, The Beach Boys en Pink Floyd in de Syd Barrett jaren, maar de luisteraar zou even makkelijk ook King’s X, Toad The Wet Sprocket, XTC, Porcupine Tree en It Bites kunnen horen. Waar hij zijn ingrediënten ook gehaald heeft, Bassett maakt er een lekkere plaat van met drie kwartier inventieve, soms stevige en soms psychedelische pop.

Hij is een zeer verdienstelijke zanger (met een stem die wat weg heeft van die van Francis Dunnery), een goede gitarist en een sterke hoewel erg drukke drummer. Daarnaast heeft hij een goed oor voor meerstemmige zang, zodat de liedjes ook met minimale middelen vol klinken. Daarnaast schrijft hij prettige liedjes die hij in slimme arrangementen verpakt. Dit alles maakt het meermaals beluisteren van “Fantastic Freak Show Carnival” een groot genoegen.

De plaat heeft een thema meegekregen: de liedjes beschrijven de inwoners van een klein stadje, alcoholisten, junkies en halve garen, vanuit het standpunt van iemand die daar zijn hele leven gewoond heeft en het helemaal zat is. Een hele stoet sneue sujetten passeert de revue. Dat de plaat geen neerslachtige indruk maakt, is zeker te danken aan de sterke liedjes waarmee Bassett soms nadrukkelijk probeert de ellende in vrolijke muziek te hullen. In het titelnummer lukt dat bijvoorbeeld door zonnige Beach Boys koortjes in te lassen.

Daarnaast bevat de plaat een aantal stemmige instrumentaaltjes, maar de uitschieter is het lange slotnummer Soul Searching Song. Daarin probeert Bassett de sfeer van een spontane jam neer te leggen en dat dit hem in zijn eentje aardig lukt, is een andere pluim in zijn hoed. Dat de muziek daarmee hier en daar wel een beetje rommelig is, neem ik dan graag voor lief. Dit is ook het meest progressieve nummer van de plaat, die voor het merendeel toch echt eerder poppy is.

Een collectie sterke liedjes met veel verbeelding en muzikaal talent gespeeld, gezongen en opgenomen. Het lijkt in deze tijd, waarin we overspoeld worden met tientallen nieuwe platen per week, niets bijzonders, maar Kingbathmat steekt er met kop en schouders bovenuit. Een hele prestatie.