Truth Button (2012)
Gravity Field (2009)
Blue Sea, Black heart (2008)
Fantastic Freak Show Carnival (2005)
Crowning Glory (2004)
Son of a Nun (2003)

Stel je eens voor dat je de beschikking hebt over een grote rode knop. Je zou er op kunnen drukken. Als je dat doet weet niemand wat de consequenties zouden kunnen zijn? Nog nooit heeft iemand het gewaagd de grote rode knop in te drukken. Het zou verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Met het indrukken van de knop verdwijnt alle illusie en wordt de waarheid zichtbaar. Wie durft op deze knop te drukken?

“Truth Button” is de naam van het nieuwste album van de uit het zuiden van Engeland afkomstige Kingbathmat. Een conceptalbum over de ontwikkelingen van technologie die ons brengt in een wereld brengen vol illusie en afleiding. Diezelfde technologie zou ook gebruikt kunnen worden om de grote rode knop te ontwikkelen, zodat iedereen die dat maar wenst de waarheid kan zien. Een leuk verzonnen concept, waarin sciencefiction en werkelijkheid door elkaar lopen. En er loopt meer door elkaar bij Kingbathmat. De muziek is een vermenging van tegenstrijdige stijlen. Ik heb echt van alles voorbij horen komen: van hardrock naar prog, van lichte metal naar art-rock en pop. Alles wordt met alles vermengd. Bovendien klinkt het alsof het de normaalste zaak van de wereld is… zonder dat je door elkaar geschud wordt of verward raakt.

Kingbathmat is opgericht door John Bassett (bas, zang) en bestaat verder uit David Georgiou (toetsen), Lee Sulsh (gitaar) en Bernie Smirnoff (slagwerk). Truth Button is hun zesde album. Over hun eigen stijl muziek schrijven ze zelf:
“Het geluid van Pink Floyd dat worstelt met Kasabian” en “Black Sabbath knuffelend met ELO harmonieën”. Zelf hoorde ik nog wat terug van The Beatles, The Beach Boys en Spock’s Beard. Je hoort het allemaal zonder dat het kunstmatig overkomt. Of ik er zo gecharmeerd van ben? Ik zit het me al een paar weken af te vragen? Op de één of andere manier klinkt het allemaal heel gewoon en natuurlijk, maar aan de andere kant raakt het me ook weer niet echt. Het is echt wel toegankelijke muziek. Niet echt complex. Maar elke keer als ik het album gehoord heb, blijf ik met een leeg gevoel zitten. Het lijkt wel of die stijl muziek van Kingbathmat iets van de “Truth Button” in zich heeft. Het is heel verleidelijk om op zo’n knop te drukken, maar tegelijk word je door iets ervan weerhouden.

Het album bevat zes tracks, maar bij de digitale versie worden vier extra tracks meegeleverd. Ook dat gaf mij weer zo’n vreemd gevoel. Als je kiest voor de ouderwetse cd krijg je maar 60% van de waarheid te horen. Je moet kiezen voor de nieuwe digitale technologie om de volle 100% te krijgen. Een bonustrackje extra bij een download vind ik prima, maar bijna de helft krijgen op de cd gaat me net iets te ver. Bovendien krijg ik ook nog het gevoel dat je pas weet wat er gebeurt, als je die grote rode knop indrukt als je de digitale versie aanschaft. Het laatste nummer heeft daar als naam The Ugly Truth. Ik bezit overigens de cd-uitvoering en moet het doen met Coming To Terms With Mortality In The Face Of Insurmountable Odds als laatste nummer, wat overigens een geweldig leuk nummer is. Toch blijf ik zitten met een vreemd afgekapt gevoel.

Wil je eens wat anders horen dan moet je Truth Button zeker aanschaffen. Een miskoop zal je er niet aan hebben. Je zal er een aantal keren verwonderd naar luisteren, maar ik vrees wel dat je daarna het album links laat liggen en het nooit meer beluisterd. En als je de digitale versie aanschaft met de vier extra tracks, wie weet welke uiteindelijke waarheid je daarin ontdekt?

Peter van der Schelde

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder.