De band Kingfisher Sky is er één om van te houden. Muzikanten in hart en nieren, die naast hun reguliere baan elke kans aangrijpen om samen muziek te maken en op te treden. Met hun debuutalbum Hallway Of Dreams legden ze al een mooie basis voor een vaste fanschare. Met het tweede album proberen ze hun naamsbekendheid te vergroten. En dat lijkt nu toch echt te lukken. Mede door een uitstekend nieuw album.
Hoewel er wat personeelswisselingen hebben plaatsgevonden en een andere producer is gekozen voor “Skin Of The Earth”, is er geen terugslag of stagnatie te bespeuren. Tijdens de Hallway Of Dreams tour heeft de band gebruik gemaakt van muziekdocente Maaike Peterse, die assisteerde met de cello en vervolgens is toegetreden tot de band. George van Olffen en Daan Janzing (tegenwoordig in “My Favorite Scar”) hebben plaats gemaakt voor David Gutiérrez Rojas en Chris Henny. Dit keer heeft de band de productie in eigen hand genomen in plaats van top producers Jochem Jacobs en Bouke Visser van Split Second Sound, die het debuutalbum voor hun rekening namen.
Er staan enkele goed gecomponeerde nummers op het album. Het is duidelijk, bandleider Ivar de Graaf, gitarist Edo van den Kolk en Judith Rijnveld zetten de composities helemaal centraal op de cd. Geen vullers, allemaal zorgvuldig gemusiceerd met ieder een eigen gedachtegoed. Two Old Trees bijvoorbeeld, kan zo van een Clannad album afkomen. Een geweldig nummer en heeft samen met Rise From The Flames een een wat folkachtige inslag. In de laatst genoemde song zijn ook duidelijk invloeden van De Graaf’s favoriete band Jethro Tull te horen. Als geen specifiek liefhebber van Jethro Tull ben ik geneigd te zeggen dat de leerling zijn meester heeft overtroffen. Like A Shadow is een wat meer uptempo nummer met een vlotte sound. ‘Radio geschikt’ zou ik bijna zeggen.
Op verschillende muziekmedia en forums wordt nog wel eens geschreven dat de muziek veel overeenkomsten heeft met die van Within Temptation. Gedeeltelijk kan ik hen daarin ook volgen. Zeker het stemgeluid van Rijnveld lijkt op sommige momenten sprekend op dat van Sharon Den Adel. Rijnveld is echter in staat om toch een eigen stijl neer te zetten en in veel songs excelleert zij door veelzijdig maar zeker ook in dienst van het nummer te zingen. Ook op andere vlakken zijn er veel verschillen met het geluid van Within Temptation te noemen. Kingfisher Sky is wat subtieler in het hanteren van de bombast en vooral op dit album is de progressiviteit beter te horen dan Den Adel en Westerholt hebben laten horen in de laatste tien jaar.
Waar ik de band in mijn vorige recensie nog beschuldigde van het niet hanteren van een vaste stijl, is nu bijna geen sprake meer. De muziek heeft met dit album meer een eigen smoel gekregen dan op “Hallway Of Dreams”. Natuurlijk kan je ook nu nog veel invloeden bespeuren, maar nu is er meer met een vaste hand gemusiceerd en geselecteerd. Er is genoeg toekomstperspectief voor de band om een eigen markt aan te boren. Het verdient een aanbeveling om eens aan de nieuwe nummers te ruiken op de myspace pagina van Kingfisher Sky. Zoniet, ik hou de band voor u in de gaten!
Ruard Veltmaat