Heaven And Beyond

Saviour Of Sinners

Eternal Light

Twins Of Sins

Tree Of Life

Memories

Er is een nieuw studioalbum van Knight Area (het zesde alweer) en dat moest natuurlijk goed gevierd worden. De Boerderij in Zoetermeer zette op deze zaterdag de deuren wijd open voor inmiddels een van de beste progbands van dit moment in ons land.

Toen ik om 20:15 de zaal betrad, schrok ik in eerste instantie. Wat waren er nog weinig mensen! Gelukkig bleek het gezellige podium café helemaal vol te zitten en stroomde de zaal last minute nog lekker vol. Zeker geen verkeerde opkomst! Om 20:30 betrad het vijftal de bühne en werd Unbroken, het eerste nummer van het nieuwe album “Heaven And Beyond” ingezet. De doorklievende gitaarsolo van Mark Bogert aan het begin van het nummer bezorgde direct kippenvel op de armen. En het zou niet bij deze ene keer blijven. Wat een mega talent is deze bescheiden gitarist. Als je hem ziet spelen, lijkt het zo eenvoudig, maar wat is het razend knap wat hij met zijn instrument kan.

Knight Area 110217 PW-8836

De band begon de avond met het integraal spelen van het nieuwe album. Het siert de band dat ze dit deden, maar je merkte ook dat veel mensen het album nog niet kenden en de muziek nog wat aftastten. Daardoor kwam de interactie tussen de band en de zaal niet meteen uit de verf. Wellicht was de afwisseling van oude bekende nummers met nieuw werk een betere optie geweest. Daarbij merkte je ook (terecht) spanning bij de band. Met dat in het achterhoofd is het alleen maar indrukwekkend hoe goed het nieuwe werk ten gehore werd gebracht. Wat daarin opvalt is de terugkeer naar een meer symfonisch geluid, wat ik zeer toejuich. De toetsen van Gerben Klazinga zijn meer prominent aanwezig en dat doet de muziek veel goed. Ook het zalige basspel van Peter Vink is genieten. Mark Smit was deze avond erg goed bij stem, hij groeit met elk album. Ook zijn podiumprestatie straalt meer rust uit. Hij hoeft van mij niet elk liedje aan te kondigen en te vertellen waar het over gaat, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dat juist waarderen.

Knight Area 110217 PW-8886

Van het nieuwe album vind ik het titelnummer het best en live maakte het ook grote indruk. Dit nummer zal zonder twijfel uitgroeien tot een live favoriet. Ook een nummer als Starlight doet het live erg goed. Het refrein is zo aanstekelijk dat het dagen in je hoofd blijft rondhangen!

Knight Area 110217 PW-8923

Directeur van De Boerderij, Arie Verstegen, werd het podium op geroepen en kreeg de eerste cd uit handen van de band uitgereikt. Hij werd terecht bedankt voor het feit dat hij zijn nek durft uit te steken om (nieuwe) Nederlandse progbands zijn podium te bieden.

Knight Area 110217 PW-9120

Een cd-presentatie is iets speciaals en dat wilde de band kracht bij zetten met een zeer geslaagde en ludieke actie, bedacht door drummer Pieter van Hoorn. Het begon met een minuten durende drumsolo waarin hij zijn veelzijdigheid maar weer eens liet horen. Door zijn kledingkeuze en zijn indrukwekkende baard leek hij zo uit de zaak van Schorem te zijn gelopen. Tegen het einde van zijn drumsolo werden er vier floor toms en een snaretrommel vooraan op het podium gezet. De rest van de band betrad in uniform het podium en ieder lid nam plaats achter een tom. Daarna kon ook Pieter van Hoorn zijn legerkloffie weer aantrekken (hij is beroepsmilitair geweest) en nam hij plaats achter de snare. Wat volgde was een Slagerij van Kampen-achtige act met fluoriderende drumstokken. Erg gaaf! Het gaf echt iets extra’s aan de avond en het ovationele applaus was meer dan terecht.

Knight Area 110217 PW-8802

Knight Area 110217 PW-9025

Daarna was de spanning zichtbaar verdwenen bij de band en konden nummers uit het verleden met volle overtuiging gespeeld worden. Na iets meer dan twee uur zat het optreden erop. De band spoedde zich direct naar het podium café om zoveel mogelijk fans te kunnen spreken en cd’s te signeren. Ook dat siert deze jongens. Toen ik naar de garderobe liep stond er een flinke rij bij de merch stand van de band en vloog het nieuwe album als warme broodjes over de toonbank. En terecht.

Knight Area 110217 PW-9049

Verslag: Maarten Goossensen
Fotografie: Eric de Bruijn