Joseph Rabjohns: gitaar
Benjamin Shannon: drums
Jacob Warren: basgitaar
The Great Acceleration (2023/2021)
Silent Bodies (2016)
Urashima (2015)

Het in 2012 in Brisbane (Australië) geformeerde Kodiak Empire was voor mij een onbeschreven blad. In eigen beheer werden drie (mini)albums uitgebracht met bescheiden succes, vooral in het thuisland. Nadat het Australische platenlabel Bird’s Rope de groep contracteerde, werd na “Silent Bodies” het voorliggende “The Great Acceleration” opnieuw uitgebracht, met als doel het genereren van wereldwijde aandacht. Wat altijd de uitdaging is voor een band van Down Under.

Het geluid van Kodiak Empire valt lastig te duiden. Gelukkig maar, want dan worden veel oren gespitst. Je kunt zeggen dat ze een nieuwe draai geven aan het rad dat progressieve rock heet. Wanneer je goed je best doet hoor je invloeden van Haken, Katatonia, Leprous, Closure In Moscow en The Mars Volta, duidelijk het hardere spectrum van het genre. Al doe je de Aussies daarmee tekort.

Het spitsen van de oren begint gelijk al bij The Difference. Het is de licht theatrale en charismatische zang van Bryce Carleton die daarvoor zorgt. Samen met drummer Benjamin Shannon steelt hij wat mij betreft de show op dit schijfje. De laatste heeft een drumstijl die het midden houdt tussen die van Gavin Harrison, Marco Minnemann en Zoltan Csörsz, voorwaar geen kleine jongens. Zijn losse en vervlochten drumpatronen sieren vrijwel alle nummers. Rustige momenten worden afgewisseld met wat zwaarder aangezette passages, zonder dat je wordt bestookt met harde gitaarriffs. Er is in dit intrigerende nummer veel om naar te luisteren.

Het intro van Within The Comfort is een stuk zwaarder maar vlakt na een minuut af. Ook hier domineren Carleton met zijn grote vocale bereik en Shannon met complexe drums. Inventieve en goed getimede rustpunten zorgen voor evenwicht.

Animist is een gelaagde power ballad die zich moeilijk laat beschrijven. Het origineel klinkende nummer is dynamisch met het nodige toetsenwerk. De inventieve drumpatronen van Shannon zorgen voor de nodige contrasten. Aan het begin is er een bedwelmende sfeer aanwezig, die wat later omslaat in een rechttoe rechtaan gevoel. Ongemerkt beland je in het korte Maralinga, wat feitelijk een lange outro van zijn voorganger is.

Het afsluitende Marcel zal alleen al vanwege de titel het hart van onze nieuwsredacteur sneller laten kloppen. Het bijna negen minuten klokkende nummer kent wonderlijke en tegelijk wonderschone (tegendraadse) ritmes en ongewone zanglijnen. Het instrumentale intermezzo exact halverwege is fraai en een wezenlijk onderdeel van de ontdekkingsreis die dit nummer is; een reis met een kleine omweg op het eind vanwege een partij onverwachte growls.

Net als het album “Hologram” van Amplifier eerder in 2023, is dit er een met een korte speelduur. Dat kwaliteit boven kwantiteit gaat is zonder meer van toepassing op “The Great Acceleration”. Kodiak Empire is niet alleen een groep om te ontdekken, maar ook om in de gaten te houden.