Freakcontrol (1999)
Earmined (1997)
Push Comes To Shove (1995)
Konjunction (cassette met remixes) (1993)
Phlegm (1992)
Mute Poet Vocaliser (1990)

Zelden zal Nederland zo’n bijzondere band hebben gekend als het in 1988 opgerichte Kong. Zeer avant-garde, gemixt met harde rock, tot aan metal toe. Legendarische optredens ook, waarbij de vier muzikanten ieder in een hoek van de zaal stonden opgesteld, waardoor het begrip ‘quadrofonie’ een wel heel letterlijke betekenis kreeg. Jammer dan ook, dat de band het na vijf albums in 2000 voor gezien hield. In 2001 verscheen nog een compilatie, aangevuld met wat onuitgebracht materiaal onder de eenvoudige titel “88-95”, maar dat was het dan.

In 2007 blies bassist Mark Drillich het Amsterdamse Kong nieuw leven in, met drie nieuwe muzikanten. In deze bezetting is “Merchants Of Air” de tweede plaat, na “What It Seems Is What You Get” uit 2009. Met de nieuwe plaat zet Kong een stapje voorwaarts qua productie. De plaat klinkt wat minder hoekig en metal-achtig en gevarieerder dan zijn voorganger. Bassist Drillich heeft een wat ronder geluid op zijn instrument gezet en dat komt de luisterbaarheid zeer ten goede. Omdat de bas ook wat meer in de mix is opgenomen, ontstaat er meer ruimte voor de gitaren en het geheel doet allemaal minder eentonig aan. De gitaren zijn ook iets melodieuzer dan we van Kong gewend zijn. Overigens lijkt het erop dat er tóch nog een oudgediende is betrokken bij de nieuwe Kong. De hoes vermeldt Dirk de Vries als producer en geluidsengineer. Het zal toch geen toeval zijn, en ik neem aan dat het hier om de voormalige gitarist gaat. Kong is trouwens vooral een instrumentale band, zoals de kenners wel weten.

Het openingsnummer, El Pillar, heeft een sterke riff die bij mij dagenlang niet meer uit het hoofd gaat. Astral Calls zet de luisteraar even op het verkeerde been met een orkest, totdat je je realiseert dat het van samples moet komen. De hoes geeft in elk geval geen credits aan het Concertgebouworkest of aanverwant ensemble. In hoog tempo wisselen de elf nummers – allemaal tussen de vier en zeven en een halve minuut – zich af. De beste nummers zijn de wat langere, waarin Kong rustig de tijd neemt om de muziek op te bouwen, een rustpauze in te lassen en dan weer voluit te gaan. Same Meaning Different Worlds is wat dat betreft mijn favoriete stuk op deze plaat. In enkele nummers wordt de drums van Mandy Hopman ook goed aangevuld met elektronische geluiden, zoals in Wahnsinn, Baby. Het geeft de muziek van Kong nog meer power dan het al heeft.

Denk erom, het is geen plaat om eens lekker als achtergrondmuziekje op te zetten. Met de volle aandacht én met een koptelefoon wordt het een zeer interessante plaat. Verwacht geen grote afwisseling. Met een bezetting van twee gitaren, bas en drums, en het genre rock/metalprog ligt het voor de hand dat er geen melodieuze, harmonieuze prog te horen valt. Dat betekent niet dat “Merchants Of Air” saai is, integendeel. De plaat moet het hebben van de nuances – al klinkt dat nu misschien wat raar na al het bovenstaande – en de sfeer die wordt opgeroepen door de slim ingezette samples, al heb ik het gevoel dat hiermee ook stiekem een synthesizer wordt bedoeld. Schamen de heren en een dame zich daar soms voor? Nergens voor nodig. “Merchants Of Air” is zonder meer een vette plaat. Kong is king!

Marcel Debets

Bestel deze cd rechtstreeks bij Discorder.