Radio-Activity (1975)
Autobahn (1974)
Ralf & Florian (1973)
Kraftwerk 2 (1971)
Kraftwerk (1970)
Tone Float (1969)

Wie in de achteruitkijkspiegel kijkt, zal zien dat de Duitse synthpopband Kraftwerk tussen 1986 en 2003 geen nieuw werk heeft gemaakt. Een ieder kan op zijn klompen aanvoelen dat er in die tijd enkele verzamelalbums het levenslicht moeten hebben gezien und Jawohl, in 1991 is daar “The Mix”, een album vol bewerkingen van Kraftwerkklassiekers. Het artistieke geknutsel op die plaat zit, hou je vast, in de hoek van de techno en de housemuziek. Het resultaat is desalniettemin verbluffend, vooral omdat de synthpop van de band zich zo goed heeft laten  vermengen met deze stijlen. De meningen omtrent dat ritmische album zijn nog al verdeeld. De een spreekt van een briljant  swingende plaat, de ander van een pure verminking van oud materiaal. Mij is het eigenlijk om het even en deze plaat heeft dan ook net zoveel bestaansrecht als elk ander Kraftwerk album .

Er komt hernieuwde belangstelling voor “The Mix” als op 30 oktober 2009 acht geremasterde Kraftwerk cd’s verschijnen, waaronder het hier te bespreken album. Een blik in de achteruitkijkspiegel is trouwens ook niet nodig om te kunnen constateren dat  “The Mix” een enorm jaren ’90 product is. Niet elke track is even geslaagd. De hit Autobahn is niet gebaat bij het  opgewekte  ritme dat het heeft gekregen, het nummer dankt z’n kracht juist aan zijn landerigheid.  Music Non Stop wordt jammer genoeg helemaal doodgefrobeld, maar alle overige tracks klinken alsof ze altijd al zo bedoeld zijn. Okay, de originelen zijn onovertrefbaar, maar de behandeling die een nummer als Radioactivity heeft gekregen, voegt toch echt veel toe aan het bandoeuvre. Met het uitspreken van de namen van rampsteden als Harrisburg  en Tsjernobil komt er een extra dimensie in het nummer. Het is op z’n minst verbazingwekkend hoe Kraftwerk zich met  dergelijk kleine nuances  keer op keer opnieuw heeft weten uit te vinden. Je kan je natuurlijk ook kapot ergeren aan al die beats, dan zijn we uitgepraat.

Opener The Robots klinkt als herboren. De aanpak is fris en frivool, iets dat met nummers als Computer Love, Pocket Calculator, Trans Europe Express en Home Computer kenmerkend is voor dit album. Dankzij de gedetailleerde remastering luistert het allemaal lekker weg. Het materiaal vormt door zijn haar een coherent geheel dat mede door de afwezigheid van megahit Das Model absoluut geen greatest hits is te noemen. Nee, “The Mix” is een aantrekkelijke verzamelaar.