Contrappunti (1974)
Felona E Sorona (1973)
Uomo Di Pezza (1972)
Collage (1971)
L'Aurora Delle Orme (1970)
Ad Gloriam (1969)

Wanneer iemand Italiaanse prog wil bespreken, zal na een tijdje ongetwijfeld de naam Le Orme komen bovendrijven. Zij zijn namelijk samen met Banco del Mutuo Soccorso en Premiata Forneria Marconi een deel van de zogenaamde grote drie van de Italiaanse prog. De meeste van die andere bands zullen dan ook vaak met Le Orme of de andere twee vergeleken worden. Een band als Le Orme hoeft met andere woorden nauwelijks nog geïntroduceerd worden bij het progpubliek.

Het desbetreffende Le Orme-album dat hier nu voor mij ligt is niet echt een nieuw album. “Live Orme” is namelijk al in 1986 uitgekomen op vinyl. Lange tijd is dit album ook enkel op vinyl, op bootleg-cd of nog via andere obscure kanalen verkrijgbaar geweest. Maar dankzij het Italiaanse in Genua gevestigde label Black Widow Records krijgen we hier eindelijk een geremasterde cd-versie van voorgeschoteld. Dat alleen zou al voldoende moeten zijn om de aanwezige Le Orme-fans en bij uitbreiding de Italiaanse prog-fanbase te doen likkebaarden.

Maar er is meer, dit betreft namelijk live-opnames gemaakt tussen 1975 en 1977 dus nog tijdens de glorieperiode van de band. Alweer een reden om enthousiast te worden over deze release dus. Ook de best aangename geluidskwaliteit van het aangeboden materiaal is best degelijk te noemen. Oké, het is absoluut niet vergelijkbaar met de geluidskwaliteit van een hedendaags live-album gemaakt met een groot budget. Voor een album opgenomen met de beperkte middelen van de band in die tijd klinkt dit zeer aardig. Alleen het aangeboden bonusmateriaal is van een zeer minderwaardige geluidskwaliteit: er zijn enorm veel, zelfs oudere, bootlegs die beter klinken dan deze vijf bonusnummers.

Dit hoeft uiteraard de luisterervaring van dit mooie livedocument van een legendarische Italiaanse band niet te verknallen. Er is hier namelijk meer dan voldoende moois te vinden zoals een stevig aantal nummers van wat als een van de beste albums van Le Orme beschouwd mag worden, “Contrappunti”. Toentertijd was die een van hun meer recente albums dus mag het als logisch beschouwd worden dat hier ook gretig naar teruggegrepen wordt.

Doch zal hetgene wat de meeste mensen zal aanspreken niet die enkele nummers van “Contrappunti” zijn, noch de twee covers van een halve minuut waarmee cd 2 opent. De aantrekkingskracht voor de meeste fans zal het halfuur muziek uit hun best gekende en meest populaire album “Felona E Sorona” zijn. En ik moet eerlijk toegeven: dit stelt absoluut niet teleur en is zelfs met gemak het beste nummer op deze liveplaat te noemen. Hoewel er hier ook een best lange drumsolo te horen is en zoals vaak met drumsolo’s, is dat toch echt enkel voer voor de liefhebber. Ikzelf kan er weinig mee, maar ik kon deze best verdragen.

Buiten de reeds genoemde abominabele kwaliteit van de bonustracks – ze hadden er beter geen opgezet naar mijn mening – is er toch nog een ander nadeel aan dit livedocument te vinden. Zoals al aangegeven gaat het hier om materiaal gespeeld in de periode van 1975 tot 1977. Dat wil dus zeggen dat dit niet om één show gaat maar om een bijeenraapsel van verschillende shows. Persoonlijk vind ik dat dit het livegevoel een beetje belemmert, maar voor andere fans is dit dan weer geen probleem. Het is allemaal een kwestie van smaak natuurlijk.

Concluderend kunnen we wel stellen dat Black Widow Records de Italiaanse progfan een geweldig cadeau heeft gedaan door eindelijk “Live Orme” ook op cd uit te brengen voor een groot publiek. Dit is absoluut een aanrader voor wie livemuziek en Italiaanse prog een warm hart toedraagt.

Peter Van Haerenborgh