Coal

Acquired Taste

Echo

Contaminate Me

Toegift:

Passing

Als er één ding duidelijk wordt bij een concert van Leprous, dan is het dat Einar Solberg onbetwist het middelpunt is van Leprous. De Noorse progmetalband stampt en bruist vooral op de armzwaaien en bewegingen van Solberg, die in zijn motoriek soms wel wat doet denken aan John Cleese in Fawlty Towers. Dat neemt niet weg dat de band gepassioneerd speelt en alles geeft. En dat is geen geringe prestatie, het moordende tourschema in aanmerking genomen. Vanaf begin september is Leprous al onderweg, met vrijwel elke avond een optreden, een kort uitje als backingband voor Insahn in Japan daargelaten. Vanaf 17 oktober tot nu is er zelfs geen enkele avond vrij voor de heren.

Natuurlijk staat vooral het werk van de laatste plaat, “Coal”, op de setlist. De plaat wordt bijna in zijn geheel gespeeld, zij het in een iets andere volgorde, onderbroken door enkele nummers van “Bilateral” en zelfs van het officiële debuut “Tall Poppy Syndrome”. De band trapt heel terecht af met Foe, dat als opener van de plaat ook al zo’n sterke indruk maakt. Hoewel in de credits van de plaat niets staat vermeld over achtergrondzang, is wel duidelijk dat de beide gitaristen, Oddmund Suhrke en Landsverk, live een belangrijke bijdrage leveren aan het geluid van Leprous. Solberg’s stem is niet altijd even vast, maar als geheel is het allemaal uitstekend verzorgd.

En tjonge, wat een energie spat daar van het podium. De vier tv’s met achtergrondbeelden dansen bijna net zo hard mee en elk moment verwacht je dat er een naar beneden sodemietert. Onvermoeibaar slaat Leprous zich door keiharde metal (The Valley, Chronic, Coal, Contaminate Me) en door de gevoeligere nummers (The Cloak). Hoogtepunt, in progtermen, is het epische Echo. De strakke pakken met stropdassen zitten dan allang een stuk losser en de jasjes zijn inmiddels uit. En de werkelijk formidabele drummer, Tobias Ørnes Andersen, zit dan al drie kwartier met ontbloot bovenlijf. Bassist Martin Skrebergene krijgt een extra vermelding. Als enig niet-permanente lid van Leprous levert hij niettemin een niet onbelangrijke bijdrage aan het geluid. Opvallen deed hij echter vooral door zijn dieprode natuurlijke haarkleur.

IMG_0612 copy

Het optreden in Nijmegen laat zien dat de band steeds meer aan diepgang weet te winnen en de redelijk gevulde zaal wordt dan ook lekker moe gebeukt tijdens dit enige Nederlandse optreden tijdens deze tour. Een pluim voor Fortarock, de organisatie die samen met Doornroosje de laatste jaren steeds vaker rock- en metalbands naar Nijmegen haalt, getuige ook het jaarlijkse ‘grote’ metalfestival, dat dit jaar voor het eerst in het Goffertpark werd gehouden.

Verslag en foto’s: Marcel Debets