Live At Rockefeller Music Hall (DVD) (2016)

The Congregation (2015)

Coal (2013)

Bilateral (2011)

Tall Poppy Syndrome (2009)

Aeolia (2006)

Progressie of progressief: het zijn woorden die op deze website maar al te vaak te vinden zijn. Binnen onze scene is het ook een gevoelig woord en voer voor menig discussie. De betekenis luidt immers ‘vooruitgang of vooruitstrevend’. En dat terwijl in ons genre juist regelmatig wordt teruggegrepen naar invloeden vanuit het verleden. Symfonische rock is in veel gevallen een meer passende benaming dan progressieve rock. Het Noorse Leprous laat in mijn beleving wel degelijk een behoorlijke vooruitgang horen. Het nieuwe album “Malina” is – opnieuw – een grote stap voorwaarts.

Op Progwereld zijn er maar weinig bands die in hun recensies zoveel referenties genoemd krijgen als Leprous. Bij de vier eerder besproken albums worden maar liefst vijftien verschillende bands als vergelijkingsmateriaal genoemd. Ook nu zullen daar weer wat namen bij komen, maar daarover later meer. Hoewel we hier wederom voornamelijk prog metal voorgeschoteld krijgen, geeft het wel aan dat deze band daar een sausje van een groot aantal stijlen overheen giet.

Een van de grote vooruitgangen op dit album is de zang van Einar Solberg. Was deze in de voorgaande besprekingen vaak nog punt van kritiek, op Malina zingt hij uitstekend. Door regelmatig te zingen met een kopstem naast zijn normale stemgeluid en het veelvuldig gebruik van koortjes, zit er enorm veel variatie in zijn zang. Een ander positief punt is dat de screams en grunts ook nu weer achterwege zijn gebleven. Dit doet de prachtige organische productie alleen maar meer recht.

Het gebruik van zeer complexe ritmes was altijd een kernpunt in de muziek van Leprous. Ook hier zijn deze zeker weer aanwezig. Luister maar eens naar het begin van Captive. Het bijzondere ritme waar deze track mee begint komt verder in het nummer wederom voorbij, maar dan gecombineerd met een heerlijke aanstekelijke meerstemmige zanglijn. Het is voor sommigen misschien vloeken in de kerk, maar hierdoor klinkt dit complexe nummer bijna commercieel. Hierop voortbordurend kun je misschien wel stellen dat de band goed geluisterd heeft naar het laatste album van Haken, Affinity”. Het kent eenzelfde soort jaren ’80 sfeer die met name gecreëerd wordt door het toetsenwerk van Einar Solberg. Zijn spel in Mirage doet zelfs wat aan dat van Jan Hammer uit genoemd decennium denken.

Begrijp me niet verkeerd; verwijzingen naar The Mars Volta of Devin Townsend zijn er nog steeds volop, de muziek is nog steeds zo ingewikkeld als we van Leprous gewend zijn en je gaat regelmatig stuiterend door de kamer, maar de band slaagt er zeer goed in dit te combineren met aantrekkelijke melodieën. Natuurlijk gaat dat niet steeds op. Coma is dermate hyperactief dat de doorsnee muziekconsument hier gillend voor op de loop gaat en is bij uitstek geschikt om ongewenst bezoek de deur uit te jagen. Echter vind je op hetzelfde album ook het uiterst pakkende, aan Muse refererende From The Flame wat dan ook op single is uitgebracht. De Zweedse buren van Brother Ape brachten met “Karma” dit jaar een album uit wat eenzelfde soort combinatie van stijlen laat horen als Leprous hier doet met “Malina”.

Het afsluitende The Last Milestone is de vreemde eend in de bijt. Het bestaat volledig uit (synthetische) strijkers onder de zang van Solberg die hier weer erg hoog zingt. Hij neemt hier toch wel wat risico met zijn stem, maar het gaat goed. Het is een bijzondere afsluiter op een gevarieerd album wat mij positief heeft verrast. De band laat horen wederom gegroeid te zijn en levert hier een uitstekend album af. Het zal niet voor iedereen heel goed te verteren zijn, maar hiermee zal Leprous zeker nieuwe fans winnen zonder de oude teleur te stellen.

Het mediabook en de lp uitvoering zijn uitgerust met de bonus track Root.

Ralph Uffing
CD: Koop bij bol.com