Chinese Songs Part One (2007)
The Sixth Sense (2006)
New Faust (2006)
Return (2005)
Sun Of The Spirits (2000)
Porcelain Pavilion (1999)

Kort na de uitgifte van “Chinese Songs Part One” in 2007 verschijnt het hier te bespreken tweede deel. Hiermee realiseert de Russische progband Little Tragedies het idee een tweeluik te maken  met muziek die gebaseerd is op Chinese gedichten uit de middeleeuwen die naar hun moerstaal zijn vertaald. Soms wordt een dergelijk tweeluik gebruikt om twee verschillende kanten van een band te tonen, maar hier niet. Deel één en deel twee sluiten perfect op elkaar aan en vormen een mooi en kunstzinnig geheel. Beide schijfjes kunnen goed los van elkaar worden beluisterd, toch zijn ze van toegevoegde waarde op elkaar.

De zeer virtuoze toetsenist Gennady Ilyin heeft weer een aantal bijzondere composities geschreven, zes om precies te zijn. Dat deze wederom voorzien zijn van machtige melodieën en gloedvolle harmonieën is prettig kenmerkend voor hen die al vertrouwd zijn met Little Tragedies en interessant voor de nieuweling. Op deze vaak melancholieke onderlaag kan de band de diverse kanten uit die men met hun toetsengerichte retroprog  op wil, waarbij Ilyin erg veel gebruik heeft gemaakt van piano, orgel en Moog. De nummers spreken wat dat betreft voor zich.

In het tamelijk complexe Thoughts Letter To My Wife wordt een statige, klassiek aandoende saxmelodie omringd door zwierige folk en lekkere riffs die net zo makkelijk uitlopen in een veelzijdig stuk metalachtige extravaganza met solo’s, weerbarst en rust. Het nummer heeft een dynamiek zoals die eigenlijk alleen nog maar op het album voorkomt in het spetterende My Century`s Events are Worthless. Daar wordt gedurende negen minuten kracht en pracht gebundeld.  Zo zijn de andere nummers beduidend bedeesder van aard.

Het instrumentale In The Moonlight is een prachtig stukje gezweef met sprankelende tokkels en uitmuntende Moog. Veel denkwerk zal er niet aan vooraf gegaan zijn. Daarvoor is Ilyin met al zijn klasse teveel een fröbelaar, anders gezegd: hij schudt de partijen zo uit zijn mouw.

Een stuk meer gestructureerd is My Heart Is Sad, Thoughts In Dismay dat met z’n steeds maar terugkerende melodie een prachtige basis vormt voor een wervelend tussenstuk waar Moog, piano en orgel een jubelende gitaar dragen. Ook de rollende drum breaks hier trekken je naar het puntje van je stoel. Overigens, wie muziek kan schrijven met zoveel schoonheid mag zichzelf meer dan rijk noemen. Het eind van het nummer is ook weer zo zalig. Intens dynamisch met rake klappen op de China boij. Vernal Wind And Roaddust daarentegen is een vrij slap niemendalletje. Dankzij het overkoepelende effect dat de haast voordragende manier waar op Ilyin zijn Russische strofen zingt is dit nummertje geenszins misplaats. De relaxte Rus brengt eigenlijk wel wat stilte voor de overdonderende storm die My Century’s Events Are Worthless is. Na die bonk energie sluit het album af met het prachtige The Boat By The Lake Is Only For Three, een dromerig filmisch stuk dat ongekend weet te boeien.

Het is niet dat het staat aangekondigd, maar stilletjes kijk ik uit naar een deel drie, deel vier, vijf of zes.