Transition (11:07)
Gravestone Hill (3:41)
Wanderings (5:28)
Wawrzyniec Dramowicz: drums en percussie
Mariusz Duda: zang, basgitaar en akoestische gitaar
Maciej Szelenbaum: toetsen

Ook ik was onder de indruk van het debuut van Lunatic Soul. Omdat ik me geheel kan vinden in de recensie van mijn collega Maarten van dat album, kan er wederom gezegd worden dat het geen enkel probleem is als je net als ondergetekende geen liefhebber bent van Riverside. Met een omweg en een rijke fantasie, zijn er natuurlijk wel wat raakvlakken met Dudas succesvolle progmetalband te bespeuren, maar het valt (als ik even zo vrij mag zijn) allemaal erg mee.

Ook op dit album wordt er een dromerig sfeertje neergezet waar je heerlijk in kan wegzakken. Zo werkt Suspended In Whiteness, net als bijvoorbeeld Porcupine Trees Lips Of Ashes, erg ontspannend, terwijl er telkens wat spanning op de loer ligt. Een andere dromerige sfeer, in de vorm van trance-verwekkende arrangementen, vinden we in Escape From Paradice, dat een beetje aan de ritmische uitstapjes van Peter Gabriels eerste albums doet denken. Ook later doet de muziek aan muziek van Gabriel van andere periodes denken; in de afsluiter lijkt het wel of Duda het sfeertje van Signal To Noise probeert na te bootsen.

Het duurt – net als bij het eerste album – soms wel even voordat er echt iets wezenlijks gebeurt, omdat sommige composities bedoeld zijn om de donkere en beklemmende sfeer vast te houden. Hierdoor wordt er wel wat geduld van de luisteraar verwacht. Zo begint Transition met onheilspellende geluiden die we kennen van de ambienthoek. Die hoek is overigens niet aan mij besteed (het is mij nog steeds onduidelijk wie er een half uur naar zoemend witgoed en stofzuigers wil luisteren), maar het valt wederom allemaal erg mee.

Samengevat kan ik met een gerust hart zeggen dat we nu een mooi tweeluik hebben. De verwachtingen van de liefhebbers van het eerste album worden waargemaakt, maar ik wil nog een kanttekening plaatsen. De productie is iets helderder, waardoor ik het warme geluid van het eerste album soms mis. Ook zijn er een paar opgewekte stukken te horen die ik liever niet hoor op een album van Lunatic Soul. Door deze puntjes ben ik persoonlijk een beetje teleurgesteld, maar daar had ik al wat op gerekend, aangezien de lat wel heel hoog lag. Dat gezegd hebbende, kan ik met hetzelfde geruste hart zeggen dat dit een prima album is.

Manuel Huijboom