Mariusz Duda: akoestische gitaar, basgitaar, zang, Kalimba
Wawrzyniec Dramowicz: drums
Maciej Meller: ebow
Maciej Szelenbaum: toetsen, piano, fluit, harmonica
Micha Łapaj: Hammond orgel
Lunatic Soul (2008)

Lunatic Soul is het solo-album van Riverside zanger/bassist Mariusz Duda. Nu niet meteen stoppen met lezen als je geen liefhebber bent van Riverside, want dit album zou je nog wel eens kunnen verrassen.

Riverside deed een aantal jaren vele proggers een groot plezier met het album “Out Of Myself”. Het album sloeg in als een bom en eindigde terecht in vele jaarlijsten. In de jaren die volgden maakte de band met nog twee albums de trilogie compleet. Persoonlijk vond ik het tweede album minder dan de eerste en het derde minder dan de tweede, maar goed, deze recensie gaat niet over Riverside.

Kennelijk vond het brein achter Riverside, frontman zanger en bassist Mariusz Duda het tijd om het ook solo te gaan proberen. Gezien zijn album op het K-scope label uitgekomen is, geeft dat alleen al hoge verwachtingen. Dit label (onderdeel van Snapper Music) haalt meer en meer kwaliteit in huis.

Wat is een heel karakteristiek onderdeel van de muziek van Riverside? Dat zijn toch wel de heerlijke gitaarsolo’s. Die heeft Duda dan ook achterwegen gelaten. Op het hele album zal je er niet één vinden. Sterker nog, er zit helemaal geen elektrische gitaar in. Zoals ik al eerder zei, nu niet meteen stoppen met lezen, want die gitaar mis je nergens, sterker nog, het is de kracht van dit album. Voor de rest doet de muziek op “Lunatic Soul” op punten best aan Riverside denken, maar toch heeft Duda deze muziek een heel eigen karakter gegeven. Qua referentie zou ik ook Anathema (ten tijden van “Judgement”) kunnen noemen en Antimatter.

Wat een geweldige muziek wordt ons op deze schijf voorgeschoteld! De muziek is bijzonder sober, donker en ingetogen maar nergens wordt het saai. Duda is er uitstekend in geslaagd om in elk nummer een enorme spanning weer te geven en hij weet deze – heel belangrijk – ook het hele nummer vast te houden. De basis voor bijna elk nummer vorm de akoestische gitaar. Steeds is er wel een sfeervol tokkeltje of akkoordenschema te horen. Daarbovenop komt het solide basspel van Duda, de sfeervolle toetsen en het geweldige drumspel van Wawrzyniec Dramowicz (Indukti). Daaromheen is dan vaak nog een stukje fluit, ebow of harmonica te horen. Samen zorgt dit voor een bijzonder mooie gelaagdheid. Steeds weer hoor je nieuwe dingen in de muziek. Door deze gelaagdheid, de somberheid en de warme, licht claustrofobisch aanvoelende stem van Duda, kruipt de muziek onder je huid en laat het je niet meer los.

Nummers als The Final Truth en het titelnummer zijn ware juweeltjes die je keer op keer zal willen horen. Het eerstgenoemde nummer heeft een prachtige opbouw die je naar het puntje van je stoel drijft. De muziek zweept je steeds meer op (let op het geweldige drumspel) en de stem van Duda krijgt een heerlijke rauwe rand. Geweldig!

Dim de lichten, zet je koptelefoon op en schroef het volume op. Onder deze omstandigheden zal dit album je bij je strot grijpen en je dik drie kwartier later pas weer loslaten. Dit album geeft je een enorme kick en dat gevoel zal het album je keer op keer blijven geven.

Maarten Goossensen