Colin Mold: gitaar
Lucinder Pennick: harp
Stephen Scott: gitaar
Sotos Yiasimi: gitaar
Tales Of Power (2011)
Magicfolk (2007)

“Tales Of Power” is het tweede album van deze Britse formatie en is de opvolger van het debuut uit 2007. De nummers op deze cd zijn geschreven in de periode 2005 tot en met 2008 en daarna gedurende een periode van drie jaar opgenomen. De groep combineert traditionele volksmuziek met moderne invloeden en progressieve en psychedelische rock. Het hart van Magicfolk wordt gevormd door het echtpaar Michelle en Ben Glover. Samen schrijven ze alle muziek en teksten. Daarnaast bespelen ze ook de meeste instrumenten. Het geluid wat zij hebben ontwikkeld doet authentiek aan. Voor een deel is daar het fluitspel voor verantwoordelijk. Verder horen we de klassieke instrumenten viool en harp en komt zelfs de bouzouki voorbij. Verwacht echter geen album met gezapige folkmuziek. Regelmatig pakt de groep uit met stevige rockmuziek zoals op Call Time en Nagual. Die laatste staat vol met de genoemde psychedelische elementen zoals galmende zang, gierend en bijtend klinkend gitaarspel.

Traditioneel in de ware zin van het woord klinkt The Faery Ring. Sluit je ogen en waan jezelf in tijden van ridders en kasteeldames. Het frêle en zalvende stemgeluid van Michelle Glover komt hier goed tot zijn recht. Tot een muzikaal hoogtepunt reikt de band en Michelle Glover op Desert Song. Alleen begeleid op akoestische gitaar, conga’s en fluitspel betovert ze de luisteraar met haar mooie stem. Verderop in het nummer zwelt de muziek aan en wordt de zang krachtiger. We horen fraaie harpklanken en voor het eerst horen we de EWI, een bijzonder instrument. Ik ben een liefhebber van bijzondere instrumenten in de (progressieve rock) muziek. In de recensies die ik door de jaren heen heb geschreven, ben ik er aardig wat tegengekomen. EWI is de afkorting van elektronisch wind instrument en wordt vooral gebruikt in jazz, fusion en new age muziek. Het instrument is ontworpen door Nyle Steiner in samenwerking met elektronica fabrikant Akai en bestaat uit twee delen: een windcontroller en een synthesizer. Een bekend speler van de EWI is de in 2007 overleden jazz saxofonist Michael Brecker (die samen met zijn broer Randy The Brecker Brothers vormden).

De kracht van Magicfolk is dat er binnen elk nummer wat gebeurt. Of dat nu tempowisselingen zijn, sfeerwisselingen of de variatie aan instrumenten. Het houdt de muziek boeiend. Goed voorbeeld is Dragonspell waarin alle klassieke instrumenten aan bod komen, maar waarop gastgitarist Lee Morant ook flink tekeer gaat met een flitsende gitaarsolo. Op Wiccan Dance word je vervolgens getrakteerd op traditionele folkmuziek, jazzrock met een scheurende saxofoon en aansluitend een portie gitaarrock.

Op dit album komen we ook een ‘oude’ bekende tegen. Het is gitarist Colin Mold, die deel uitmaakt van de nieuwe bezetting van Karnataka. De muziek van Magicfolk komt ook behoorlijk in de richting van Karnataka, naast dat het ook de liefhebbers van Iona en Clannad zal aanspreken.

Het artwork van het cd-boekje is smaakvol met mooie illustraties van Michelle Glover. Het is alleen jammer dat de cover van een lelijke donkerpaarse kleur is voorzien. Het is ze vergeven want “Tales Of Power” is een album wat van begin tot eind weet te boeien.