Down The Road Apiece (2007)
The Complete Greatest Hits (2003)
Instrumental Asylum EP (1966)
Mann Made (1965)
Groovin With Manfred Mann EP (1964)
The Five Faces Of Manfred Mann (1964)

Voordat Manfred Mann binnen de symfowereld bekendheid verwierf met zijn Manfred Mann’s Earth Band, met de sterke zanger Chris Thompson als frontman, was de toetsenist al een tijdje bezig in de muziekbusiness. Waar hij met zijn Earth Band redelijke succesvol was met een muzikale mix van A.O.R., Classic Rock en Symfo-light was dit met de naar hem zelf vernoemde voorloper anders gesteld. Een vijftal Britse heren (al is Manfred Mann in Zuid-Afrika geboren) stond midden in de toen zeer succesvolle beat-sound. De band bracht vanaf 1963 vele ep’s, singles en ook enkele albums uit die met behoorlijk wat enthousiasme werden ontvangen. Platenmaatschappij EMI heeft vrijwel alles van de beginjaren bij elkaar verzameld en in een lijvige cd-box gestopt. In totaal, verspreidt over vier cd’s, krijg je maar liefst 97 liederen voorgeschoteld welke allemaal tussen 1963 en 1966 door de groep geproduceerd zijn.

Alle hits (zoals de nummer één hits Do Wah Diddy Diddy en Pretty Flamingo) en alle voor EMI opgenomen albumtracks komen op de eerste drie cd’s voorbij en de vierde cd is vol geperst met rarities. Zo kom je op de laatste cd allerlei demo’s, mono versies en zelfs een interview uit die tijd met de volledige band tegen. Ook kan je een aantal door Mann en zijn gezelschap ingespeelde instrumentale versies vinden van megahits van andere populaire artiesten uit de sixties. Zo zijn onder andere I Got You Babe (Sonny & Cher), My Generation (The Who) en Satisfaction (Rolling Stones) te beluisteren. Met symfo / prog heeft het allemaal zeer weinig te maken al ronkt het orgeltje van Manfred Mann al wel regelmatig. De box zorgt voor menig herkenningsmoment al zal de box niet heel regelmatig mijn cd-kasten verlaten.

Deze met een kwartet cd’s gevulde box is bij lange na niet voor iedere Progwereld bezoeker geschikt. Voor de liefhebber van de beatmuziek in het algemeen en de Manfred Mann adept in het bijzonder is het al met al toch een aardig en volledig document.

Sander Kok