Separated Out
Between You And Me
Estonia
King
Neverland

Het Engelse gezelschap Marillion deed in het kader van de release van het nieuwe album “Somewhere Else” de (immer uitstekende) Tilburgse 013 aan.

Marillion is namelijk al jaren een band met een van de meest bevlogen fanschares ter wereld (waarvan het Marillion-weekend boekdelen spreekt) en op elk Marillion-optreden geeft dan ook een aanzienlijke hoeveelheid personen acte de présence. Het concert in de compleet uitverkochte Tilburgse gelegenheid was dan ook geen uitzondering: vele honderden liefhebbers waren samengekomen om onder meer het materiaal van het nieuwe album live te ervaren.

Voordat Marillion zelf het podium zou bestijgen mocht het Nederlandse gezelschap A Day’s Work de kunstjes vertonen. De band brengt progressieve rock met een meer dan overduidelijke schatplichtigheid aan, jawel, Marillion, maar vanwege de vaak hoge voorspelbaarheidsfactor van de nummers en het gebrek aan originaliteit kon de band niet echt bekoren.

Hoewel de toer in essentie bedoeld is om het nieuwe album aan te prijzen, speelde Marillion een behoorlijke dwarsdoorsnede van het H-tijdperk, waarbij de nadruk niet specifiek op het meest recente studioproduct lag. Desalniettemin werd er een aantal nummers van het nieuwe album ten gehore gebracht, en hoewel het album zelf enigszins teleurstellend is, helemaal wanneer in ogenschouw genomen wordt dat “Somwhere Else” de opvolger van het overdonderende “Marbles” is, lijken de nummers op het podium een stuk beter uit de verf te komen. En zoals het goede fans betuigt werd een nummer als Somewhere Else al vol overtuiging en uit volle borst meegezongen door de aanwezige sektegenoten / fans.

Marillion staat bekend als een band die zich altijd vol verve van zijn podiumtaken kwijt. De band is immer enthousiast, en ook vanavond mag in dat opzicht representatief heten. Echter, wat uw recensent en zijn gezelschap wel opviel is dat de band bij tijd en wijle niet zo strak speelde als het een groep met een dergelijke concertgeschiedenis en livereputatie betaamt. Af en toe leek er een hik in het samenspel te zitten, wat hoogst opmerkelijk was en in het geval van dergelijke ervaren muzikanten zelfs kwalijk genoemd zou mogen worden.

De onvolkomenheden qua spel werden echter ruimschoots gecompenseerd door de overtuiging waarmee de band speelde. Sinds Steve Hogarth de vrijgekomen plaats van Derek Dick innam is de band een koers gevaren waarbij emotie (dat wil zeggen, pathos in plaats van het melodrama van albums als “Script for a Jester’s Tear” of “Misplaced Childhood”) een voorname rol speelt; een invalshoek die culmineerde in dergelijke meeslepende hoogtepunten als “Brave” (1994) en “Marbles” (2004). Bij de optredens staat dan ook altijd passie hoog in het vaandel en Steve Hogarth weet over het algemeen de emotionele nuances van de nummers te herinterpreteren naar een bezwerende live-presentatie. Groot was dan ook het misnoegen van ondertekende toen bleek dat hij bij toegift Neverland verstek moest laten gaan vanwege het openbaar vervoer, dat wil zeggen, om de mogelijkheid nog dezelfde nacht thuis te geraken niet te verspelen. Neverland, van “Marbles”, is namelijk een nummer dat een vrijwel perfecte weerspiegeling van de Marillion-wijze is.

Ondanks enige onvolkomenheden en de OV-tegenslag was het concert alleszins memorabel. Hoewel de band niet op geniale wijze van zich deed spreken (wat ze wel eens heten te doen) was het optreden in 013 zonder meer bijzonder de moeite waard, wat zowel aan de kwaliteit van het spel an sich als aan het tomeloze enthousiasme van de band te danken is. Ongetwijfeld hebben de aanwezigen dan ook een geslaagde avond ervaren.

Christopher Cusack