Separated Out
Between You and Me
The Space
Estonia
Neverland
Hocus Pocus (Focus)

Marillion hoeft nooit erg veel te ondernemen om de zaal plat te spelen. Het hondstrouwe publiek laat de groep gelijk in een warm bad vallen en er moet wel heel wat gebeuren willen de toeschouwers teleurgesteld huiswaarts keren.

De meeste fans gaan ook niet maar één keer naar de mannen, maar proberen altijd weer meerdere concerten mee te pikken. Tijdens de lente van 2007 had Marillion een kwartet concerten ingedeeld in ons kikkerlandje. De eerste drie dagen van mei waren de heren achtereenvolgens te vinden in Tilburg, Hardenberg en Utrecht. Aangezien Marillion dit niet genoeg achtte, kwam er op de 16de van mei nog een concert in het Utrechtse Vredenburg. De kaarten vlogen de deur uit en het mag niet verwonderlijk zijn dat de vier concerten welke het vijftal gaf in Nederland dan ook als eerste van de gehele tour waren uitverkocht. Het concert van de 16de welke deel uitmaakt van de “Somewhere Else Tour” wordt door ondergetekende tijdens deze recensie beschreven.

Ondanks dat de Nederlandse Marillion puristen altijd erg enthousiast reageren op hun helden is dit voor Marillion geen reden om het dan maar rustig aan te doen. De heren gaan er altijd weer voor en gooien ook keer op keer de setlist op zijn kop om het aanwezige publiek telkens weer een uniek concert voor te schotelen. Nu was ik in de gelukkige omstandigheid om ook aanwezig te zijn tijdens het concert in Tilburg (013, op 1 mei 2007) zodat ik met eigen ogen kon aanschouwen dat de show weer behoorlijk was aangepast. Eigenlijk stond enkel de schitterende opener Splintering Heart nog op dezelfde plaats al was de lichtshow bij dit nummer wel anders (felle spot vanaf de grond in plaats van zaklamp) dan in de Brabantse concerthal. Dat de gitaar van Rothery tijdens de laatste tonen van de afsluitende gitaarsolo het begaf was een klein smetje op een verder perfect uitgevoerde versie van dit vanaf “Holidays In Eden” afkomstige nummer. Zo zat de sfeer er gelijk goed in en konden de mannen rustig doorgaan met wat later zou blijken een memorabel concert neer te zetten.

Aangezien deze concertreeks in het teken stond van het in april 2007 uitgekomen album “Somewhere Else” was het logisch dat er een aantal nummers van dit album gespeeld werd. Hoewel het natuurlijk vreemd is dat aan de singles van dit album voorbij werd gegaan, werden er toch nog vier liederen van “Somewhere Else” aan ons voorgeschoteld . Voor No Such Thing was de Utrechtse uitvoering pas de tweede keer tijdens de tour. Aangezien Hogarth de zaal vertelde dat de eerste keer nogal dramatisch verlopen was, waren we op het ergste voorbereid maar gelukkig viel het behoorlijk mee en werd een solide versie van dit lied gespeeld. Andere nummers die gebracht werden van de naamgever van deze tournee waren een inspirerende versie van The Other Half, de titeltrack en de met aandacht voor het goede doel vragende (make poverty history) A Voice From The Past.

Naast de nieuwe nummers was er ook genoeg ruimte voor wat ouder materiaal. Zo kwamen de rockers van “Anoraknophobia” Between You And Me en Seperated Out voorbij en was het genieten geblazen bij Estonia en The Space (eindelijk de originele versie weer eens in plaats van de tegenwoordig regelmatig gespeelde jazz variant). Van de twee fantastische albums welke Marillion halverwege de jaren negentig uitbracht werd helaas maar bitter weinig gespeeld. Van “Afraid Of Sunlight” kwam enkel, het overigens fantastische, titelnummer voorbij en van het conceptalbum “Brave” wist geen enkel nummer de uiteindelijke speellijst te halen. Het veel gelauwerde album “Marbles” wist het wat dat betreft beter te doen. Er werd maar liefst een kwartet nummers van deze knikker ode ten gehore gebracht. Naast publiekslievelingen Neverland (het nieuwe Marillion lijflied) en Fantastic Place (blijft prachtig) kwam ook nog de hitsingle You’re Gone van het album “Marbles” voorbij. Ik denk dat iedereen die aanwezig was kan beamen dat het hoogtepunt van de avond een in zijn geheel uitgevoerde versie van Ocean Cloud was! Zoals de kenners weten is een  gedeelte van deze epic al een bijzonderheid, maar de volle zestien minuten is een zeldzaamheid op zich. Voor het eerst mocht het Nederlandse publiek zich vergapen aan dit stukje muziekkunst. Het geheel werd op fenomenale wijze aan de man gebracht en toen de laatste tonen waren weggestorven, was het applaus en gejuich tot in alle uithoeken van Nederland te horen. Een fraai stukje Marillion geschiedenis op deze mooie lente avond.

De afsluiter van dit concert was ook een klassieker. Deze keer niet van Marillion zelf maar van een “famous Dutch band” zoals Steve Hogarth dat omschreef. De band zette de Focus hit Hocus Pocus in, en het toch al loszittende dak ging nogmaals de lucht in. Tijdens het Marillion weekend van 2007 in Zeeland was al twee keer tot groot succes Hocus Pocus gespeeld, dus de heren konden wel inschatten dat ook deze avond dit tot een hoogtepunt zou gaan behoren. De jodelende Hogarth kwam in hogere sferen, Rothery speelde de riffs zoals Jan Akkerman dat ook deed en Mark Kelly kon enkel maar lachen. De crew gooide grote ballonnen de zaal in ter vergroting van de feestvreugde en Ian Mosley mocht op zijn vingers de fluitsolo nog een keer naspelen. Een fantastische afsluiter van een fantastische avond.

Na afloop kwam zanger Steve Hogarth nog even melden dat de groep in december 2007 weer deze kant op gaat komen, zorg dat je er bij bent!

Sander Kok