Live (2001)
The Teenage Tapes (1998)
Radio Da Da (1998)
The Music Or The Money... (1997)
Trends And Other Diseases (1996)

Cd:

Om hun vijfentwintigjarig samenspelen te vieren besloten Mats Öberg en Morgan Ågren ons maar eens te verblijden met een nieuw live-album. Een album dat de laatste twee jaar van hun optredens samenvat. Meteen hun tweede release voor een internationaal publiek en dan ook een nieuwe stap richting meer bekendheid.

Nu is het erg moeilijk om een goed live-album te maken. Vooreerst is er het feit dat veel fans een totaal andere kijk hebben op het gebeuren. De ene wil het publiek duidelijk horen, de andere niet. Een groep fans wil de nummers horen exact zoals ze op plaat staan, de ander wil afwijkende versies doorspekt met tientallen solo’s. Mensen willen de nummers strak gespeeld zien, anderen zien het liever wat losser met veel enthousiasme en gevoel. Probeer dan ook als band maar eens goed te doen voor zo’n onderling verschillende doelgroep. Het zal dan ook geen verbazing wekken dat Mats/Morgan Band er ook niet in slaagt om alle groepen tevreden te houden.

“Heat Beats Live” mist naar mijn gevoel namelijk een groot live-gevoel. Als er occasioneel geen applaus te horen was geweest, zou je niet eens weten met een live-album te maken hebben. Dat brengt natuurlijk wel een voordeel met zich mee. De productie is namelijk wel heel erg zuiver te noemen. Jammer dat dit niet samengaat met het live-gevoel want zo wordt een erg afstandelijke sfeer gecreëerd op dit album. Voor mij is dat tot mijn grote spijt niet wat ik zoek in een live-album.

Gelukkig doet het ontbreken van het door mijzelf zo geroemde live-gevoel niets af aan de kwaliteit van de nummers zelf. Die blijven natuurlijk in het verlengde liggen van het studiowerk van Mats/Morgan Band. Een origineel mengsel tussen jazzrock en Canterbury in, nog steeds zwaar beïnvloed door hun idool en mentor Frank Zappa en door bands als National Health, Soft Machine, Hatfield And The North. Het blijft een aaneenschakeling van tempowisselingen en niet alledaagse ritmes. Er wordt dan ook enorm virtuoos en dynamisch gespeeld zoals we ondertussen wel van de band gewoon zijn na “Thanks For Flying With Us”. Zoals altijd voorkomt bij live-concerten is er ruimte voor enkele solo’s. Vooral Mats Öberg kan hier vaak zijn gang gaan en dan ook enkele erg mooie toetsensolo’s te berde brengen.

“Heat Beats Live” is dan ook een album geworden waar ik toch een dubbel gevoel aan overhoud.  Enerzijds is dit een erg sterk en mooi document dat de laatste twee jaar van Mats/Morgan Band perfect beslaat. In die zienswijze is dit album dan ook een absolute aanrader voor de fans van jazzrock, Frank Zappa of Canterbury. Anderzijds mis je dat gevoel wat een live-album een live-album maakt hier enorm. Diegene die zich hierover kan zetten, zal hier een geweldig live-document in vinden van twee erg virtuoze muzikanten.

Dvd:

Hiermee eindigt het niet. Morgan Ågren heeft namelijk besloten om een hele hoop opnames die hij nog had liggen uit zijn rijk gevulde carrière op dvd te zetten. “Tourbook 1991-2007” omvat (zoals de naam al aangeeft) de laatste 16 jaar daaruit. Zo vinden we fragmenten van enkele optredens van Mats/Morgan Band in Sthlm terug, als ook een hele hoop drumsolo’s en nog heel veel anders.

Met andere woorden: er staat heel veel op deze dvd maar dan ook wel allemaal door elkaar gegooid. Dat maakt het geheel wat fragmentarisch overkomen. Je wil natuurlijk liever de stukken optreden van Mats/Morgan Band in één stuk zien in plaats van telkens onderbroken worden door een andere band van Ågren, een drumsolo, of beelden van bij hem thuis. Een erg fraaie omgeving is het daar bij hem overigens wel.

Het optreden van Mats/Morgan Band dat we op dit schijfje vinden, staat in schril contrast met de bijhorende cd. Hier voel je wél dat we met live muziek te maken hebben. Tot mijn grote spijt speelt er hier dan weer een ander nadeel: in deze opname wordt er wel erg veel aandacht besteed aan Morgan Ågren. Nu is dat wel te verwachten gezien het eigenlijk zijn dvd is, maar Mats Öberg is vaak amper te zien. En dat is toch wel erg jammer want hij is natuurlijk een even belangrijk deel van de band als Ågren zelf.

Verder wordt er aandacht besteed aan enkele andere projecten waar Ågren deel van heeft uigemaakt. Zo zien we Fleshquartet, Fredrik Thordendal en zelfs een Magma-tribute. Maar een tweede grote brok van de dvd wordt voornamelijk gevormd door een hele hoop drumsolo’s van Ågren. Een drumsolo is een heikel punt binnen de muziek vind ik. Je houdt ervan of je houdt er helemaal niet van. Als je tot de eerste groep behoort, kom je hier absoluut aan je trekken want Ågren is een erg goeie drummer.

Het teveel in beeld brengen van Ågren en een overvloed aan drumsolo’s maken wel dat de dvd jammer genoeg niet voor iedereen even toegankelijk zal zijn. Drummers en drumliefhebbers zullen hier zeker hun gading in kunnen vinden. Voor de rest zal het niet meer zijn dan een leuke aanvulling op “Heat Beats Live” en een aardige blik in Ågrens mooie carrière.

Peter Van Haerenborgh